VaikuttavuusPuhtausala-lehti

Asioiden mahdollistaja

Tuotepäällikkö Jussi Kotomäki viihtyy niin kotimaisella kuin kansainvälisellä työkentällä. Puhtausalan haasteena hän näkee erityisesti sen, miten ala pystyy vastaamaan tulevaisuuden ympäristöhaasteisiin.
Asioiden mahdollistaja
Teksti Satu Hakala Kuvat Henrik Lehelä

11.04.2024

Eipä tiennyt alun perin Nakkilasta kotoisin oleva Jussi Kotomäki, mihin paneelikeskustelu johtaisi restonomiopiskelujen päätteeksi.

– Kehotan alan opiskelijoita olemaan rohkeita ja ennakkoluulottomia, koska koskaan ei tiedä, minne tie vie ja mitä mahdollisuuksia avautuu, kannustaa Kotomäki.

Kotomäki sai paneelikeskustelun jälkeen työpaikan Vileda Professionalilta, jossa on tullut vierähtäneeksi jo yli 20 vuotta.

– Vastaan meillä tuotepäällikön roolissa Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Baltian maiden markkinoinnista.

Vileda Professional on osa Freudenberg Home and Cleaning Solutionsia, joka on yksi maailmanlaajuisen teknologiayhtiön, Freudenberg Groupin, yhdestätoista liiketoimintayksiköstä.

Ympäristökriteerit ovat kehittyneet

Kotomäki nostaa yhdeksi tärkeimmäksi haasteeksi puhtausalalla nyt ja tulevaisuudessa ympäristön ja ilmastonmuutoksen.

– Tähän globaaliin haasteeseen meidän tulee pystyä omalta osaltamme vastaamaan. Useat alamme yritykset ovat jo muuttaneet suuntaansa parempaan ja miettivät tulevaisuutta tästä kulmasta. Se antaa uskoa, että hyviä asioita tulee tapahtumaan jatkossakin.

Kotomäki kertoo konkreettisena esimerkkinä, kuinka Joutsenmerkin ympäristökriteerit ovat uudistuneet ja samalla myös kiristyneet vuosien varrella. Tällä hetkellä esimerkiksi mikrokuituisen siivouspyyhkeen pitää täyttää 53 kriteeriä saadakseen Joutsenmerkin. Kriteerit ovat kattaneet aina koko tuotteen elinkaaren, ja nyt uusin kriteeristö ohjaa lisäksi kohti entistä energiatehokkaampaa tuotantoa ja kiertotaloutta.

– Kannustan siivouspalvelua tarjoavia yrityksiä jatkossakin kohdentamaan hankintojaan Joutsenmerkittyihin siivousvälineisiin. Uuden kriteeristön myötä niiden vaikutus ympäristöön on entistä pienempi, ja juuri Euroopan parlamentin hyväksymä direktiivi viherpesusta kasvattaa tyypin 1 ympäristömerkkien merkitystä.

– Haastan myös mielelläni puhtausalalle tuotteita valmistavia yrityksiä mukaan hankkimaan omille tuotteilleen Joutsenmerkin.

– Puhtausalalla meidän tulisi miettiä omalla toiminta-alueellamme, miltä osin voimme vähentää omien prosessiemme vaikutusta ympäristöön eli pienentämään omaa hiilijalanjälkeämme ja kehittämään toimintaamme energiatehokkaammaksi. Jokaisen ei tarvitse keksiä pyörää itse, vaan voimme yhteisen hyvän edessä tehdä paljon arvokasta tiedon jakamista ja oppimista muilta.

Jussi Kotomäki työskentelee Vileda Professionalilla tuotepäällikkönä.

Kiertotalous lisääntyy

Kotomäki tuo esiin kiertotalouden, joka on yksi avaintekijä ilmastonmuutoksen torjumisessa. EU:n tekstiilistrategian mukaan tulevaisuudessa EU:ssa myytävät tekstiilituotteet tulisi olla pitkäikäisiä, korjattavia ja kierrätettäviä sekä pääasiassa valmistettu kierrätettävistä materiaaleista.

Vileda Professional esitteli ensimmäisen kierrätysmateriaaleista valmistetun siivouspyyhkeensä vuonna 2021.

Yritys on ollut mukana Telaketju-hankkeessa alusta alkaen vuodesta 2016 lähtien sekä nyt toimivassa Telavalue-hankkeessa. Niiden tavoitteena on ollut ja on luoda pohjaa kiertotalouden mukaiselle liiketoiminnalle laajan yhteistyöverkoston avulla.

– Tätä kautta syntyi yhteistyömme Rester Oy:n kanssa, mikä on erikoistunut poistotekstiilien jalostamiseen uudeksi kuitumateriaaliksi. Toimitamme heille Salon tuotantolaitokselta Swep-moppiemme tuotannon lajiteltuja sivuvirtoja, kuten polyesteria ja polypropeenia.

Tuotantoa myös optimoidaan sivuvirtojen vähentämiseksi entisestään, mutta Resterille kulkeutuu vuosittain tonneittain tekstiilijätettä.

– Tämän kaiken kierrätystyön ympäristömerkitys on todella mittava, koska 1 000 kg Rester-kierrätyskuitua säästää keskimäärin​ 2 miljoonaa litraa vettä ja 5 000 kg (CO2-ekv.) kasvihuonekaasupäästöjä.

– Kiertotalous antaa meille paljon mietittävää, ja se taas innostaa innovoimaan uutta. Jo nyt elinkaarensa lopussa olevat eli käytetyt mopit voidaan kierrättää ja jalostaa uudeksi raaka-aineeksi tai jopa uudeksi kuiduksi.

Katoaako ammattitaito?

Kansainvälisellä kentällä toimiva Kotomäki tietää, että Suomessa ollaan edelläkävijöitä ammattisiivouksessa ja puhtausalan arvostus alan sisällä on hyvä. Yksi asia kuitenkin herättää huolta.

– Siivoojien keski-ikä on noussut ja eläköityvien määrä kasvaa alalla. Pitkään alalla olleita, kokeneita tekijöitä jää pois, ja haaste on, miten saamme uudet tekijät samalle tasolle ammattitaidon suhteen. Tämä vaatii osaamisen ja koulutuksen kehittämistä entisestään. ­

­– Huolehdimme omalta osaltamme siitä, että perehdytämme asiakkaitamme tuolla kentällä mahdollisimman hyvin.

Tulevaisuuden haasteisiin kuuluvat myös pandemiat.
– Meidän pitää varautua siihen, että pandemioita tulee jatkossakin.

Kotomäkeä kiinnostaa laadukkaiden tuotteiden kehittäminen ja valmistus. Parasta on, jos niiden avulla voi ratkaista asiakkaiden haasteita arjessa. 

Helposti innostuva

Kotomäki hämmästelee nöyrästi, että hänet on valittu Puhtausala-lehden vaikuttaja-artikkeliin. Pohdinnan jälkeen hän löytää yhden tärkeän ylpeydenaiheen työhistoriastaan.

– 20 vuoden aikana olen ollut mukana useasti teettämässä siivouksen menetelmä- ja aikastandardeja. Edellisen kerran vuonna 2022 käytimme tähän yhdessä työntutkijoiden kanssa yli 100 työtuntia mieheen. Työn tuloksena syntyivät kattavat standardit yli 15 siivoustuotteelle. Niiden avulla Suomessa voidaan mitoittaa siivousta realistisilla ajoilla vuosia eteenpäin.

Kotomäki myöntää, että innostuu helposti. Innostus tulee myös itse työstä.
– Minua innostaa isosti laadukkaiden tuotteiden kehittäminen ja valmistus. Ja parasta on, kun niiden avulla pääsee ratkaisemaan jonkun asiakkaan ongelman.

Myös hyvä, kansainvälinen yritys ja mukavat työkaverit antavat tärkeän pohjan motivoivalle työskentelylle.
– Saan verkostoitua kansainvälisesti ja tuoda maailmalta oppia meille sekä toiste päin.

– Myyntikentältä ja siivoustyön arjesta tulee haasteita, kysymyksiä ja reklamaatioita, joihin tuotekehityksessä vastaamme. Oma roolini on olla tässä kaikessa asioiden mahdollistaja.

 

---------------------

Haluatko lukea lisää?

Artikkeli on julkaistu Puhtausala-lehdessä 1/2024. Pääset lukemaan lisää mielenkiintoisia artikkeleita tilaamalla Puhtausala-lehden kotiisi tai työpaikalle näin: 

  1. Liity Puhtausala ry:n jäseneksi.
  2. Tilaa lehti ilman jäsenyyttä. 
  3. Osta digitaalinen näköislehti verkkokaupastamme.​​​​
Puhtausala ry