SSTL Puhtausala Ry
Etusivu » Lehti » Artikkelit » 2017 » 10 » SOL juhlii 25. vuotta

Palveluvastaavat Anne Varonen ja Pirjo Antikainen. Kuva Matias Honkamaa

SOL juhlii 25. vuotta

Julkaistu 24.10.2017
Kun SOL perustettiin 25 vuotta sitten, se erottui muista yrityksistä johtamisfilosofiallaan. Perusta on kantanut ja SOL luottaa edelleen ihmisen haluun tehdä parhaansa, kun sille annetaan mahdollisuus.

TEKSTI: TARJA VALKOSALO

”Positiivinen ihmiskuva valittiin toiminnan pohjaksi perustajan Liisa Jorosen tutkimusten pohjalta, kertoo Anu Eronen. Hän oli yhtiön toimitusjohtajana sen perustamisesta vuoteen 2012 ja toimii nyt hallituksen jäsenenä. Yritysten toimitusjohtajina ovat Jorosen lapset, SOLEMOssa Peppi Kaira ja SOL Palveluissa Juhapekka Joronen.

Eronen muistuttaa, että jokainen yritys rakentaa itse oman tulevaisuutensa.

”Vuonna 1992 siivousala kärsi negatiivisesta mielikuvasta. Lähdimme siitä, että ihmiseen pitää uskoa ja luottaa. Meillä ei ole statussymboleja, luottamus tulee ansaita ja sitä pitää antaa.”

Ulkoisesti tämä näkyi jo vuonna 1992 esimerkiksi yrityksen toimitilassa, jossa ei omia työpisteitä ole.

”Tärkeintä on innostunut henkilöstö, jolle annetaan mahdollisuus tehdä työ hyvin. Puhun meidän jengistä ja olen ylpeä henkilöstöstä, jonka avulla yritys on saavuttanut asettamansa tavoitteet niin liikevaihdon kuin henkilöstön määrän kasvun osalta.”

 

Koulutukseen panostetaan

Merja Oljakka vastaa henkilöstön kehittämisestä.

Kuva: Tarja Valkosalo

SOLissa henkilöstön osaamisen kehittämiseen on aina panostettu.

”Teemme 200-250 sopimusta oppisopimuskoulutuksesta vuosittain, kertoo kehittämisestä vastaava johtaja Merja Oljakka. Koulutuksen osalta kumppanuussopimukset on tehty Keudan ja Amiedun kanssa, mutta myös muiden oppilaitosten kanssa tehdään yhteistyötä.

SOLilla on myös vakuuttava sisäinen koulutusohjelma.

”Jaamme joulukuun alussa kaikille työntekijöille kalenterin, jossa on myös seuraavan vuoden koulutuksemme. Ensi vuoden kalenterin teemme Positiivarit Oy:n kanssa”, Oljakka kertoo.

Koulutuksen tavoitteena on myös luoda urapolkuja. Polku alkaa perehdytyksestä ja koeajan jälkeen SOL IN -koulutuksesta, joihin jokainen työntekijä osallistuu. Sen jälkeen on useita eri koulutusmahdollisuuksia työtehtävästä ja omasta kiinnostuksesta riippuen.

”Meillä kouluttavat monet tahot: tutorit, palveluohjaajat, omat kouluttajamme, alueilla periaatteessa kaikki toimihenkilöt kouluttavat ja käytämme myös ulkopuolisia kouluttajia. Järjestämme niin kohdekohtaisia konseptikoulutuksia kuin yleisempiä toiminnan kehittämiseen tähtääviä koulutuksia”, Oljakka kertoo.

Osa koulutuksista vastaa tutkinnon osien perusteita. Esimerkiksi perussiivouskoulutus valmistaa myös tutkintotilaisuuteen.

 

Asiakastyytyväisyys a ja o

Anu Eronen on ylpeä SOLin henkilöstöstä. Kuva: Vaula Aunola

Asiakastyytyväisyyden merkityksen Eronen koki heti yrityksen alkuaikoina. Iso asiakas irtisanoi sopimuksen, vaikka työn teknisessä laadussa ei ollut moittimista. Asiakasta haastattelemalla selvisi syy: asiakas ei ollut saanut mielestään riittävää palvelua, sillä esimies ja yrityksen johto eivät pitäneet yhteyttä.

”Siivous ei ole vain tekniikkaa, vaan myös palvelua. Jos se ei toimi, ei toimi mikään”, Eronen kiteyttää.

”Olimme edelläkävijöitä palvelun merkityksen huomioinnissa. Otimme myös käyttöön nimikkeet palveluesimies ja palveluvastaava. Asiakkaan kohtaaminen on tärkeää ja uskon, että se on sitä jatkossakin digitalisaation hyödyntämisestä huolimatta.”

Asiakastyytyväisyyden lisäksi myös henkilöstötyytyväisyydestä pidetään huolta.

”Henkilöstökyselyillä on saatu monia ideoita”, Eronen toteaa.

”Esimerkiksi vieläkin käytössä oleva laatupassi, johon jokainen esimies on velvoitettu antamaan palautetta onnistumisista. Jokainen haluaa palautetta ja laatupassi on konkreettinen osoitus ja muistutus siitä.”

SOLin kokoisessa yrityksessä tarvitaan myös toimintajärjestelmiä.

”Olemme rakentaneet laatu-, ympäristö- ja turvallisuusjärjestelmät, joiden mukaan jokainen toimii. Ne varmistavat, että palvelut tuotetaan kaikilta osin sopimuksen mukaisesti.”