Lasi-igluja siivotaan revontulien loisteessa

Lasi-igluja siivotaan revontulien loisteessa

 

Pandemian aiheuttama epävarmuus ja vaihtuvuus ovat vaikuttaneet kaikkiin hotellin toimintoihin, myös siivouksen suunnitteluun.

PUHTAUSALA-LEHTI 1/2022
TEKSTI: MIIA MANNER  KUVAT: SANTA'S HOTELS JA SOL

Santa’s Hotelsin myyntijohtaja Eveliina Korhonen kertoo, että perheomisteisen ja kotimaisen hotelliketjun hotellit ovat yksilöllisiä. Lasi-igluja on sekä Rovaniemellä että Luostolla. 

– Jokaisella ketjun hotellilla on vahva oma persoona. Rovaniemellä, Napapiirillä sijaitsevassa Santa’s Igloos Arctic Circle kohteessamme on 71 premium-tason lasi-iglua.

Koronapandemia on kurittanut Lapin matkailua, mutta kuluva talvi on ollut parempi kuin viime talvi.

– Kuluvasta talvesta näyttäisi tulevan Lapissa ilmeisen paljon pirteämpi kuin viime talvesta. Epävarmuus on tietysti leimannut tätä koko korona-aikaa.

Lasi-iglujen siivoamisen kannalta suurimpana haasteena ovat nopeasti muuttuvat tilanteet. Korhonen kertoo, että varauksia tulee lyhyellä varoitusajalla, samoin peruutuksia. Lisäksi asiakkaat vaihtuvat nopeammalla tahdilla. 

– Tietyiltä markkina-alueilta puuttuu asiakkaat kokonaan, esimerkiksi kiinalaiset ja japanilaiset eivät matkusta nyt lainkaan Suomeen. Kansainväliset asiakkaat muodostavat asiakaskunnastamme normaalisti noin 70 prosenttia. 

Asiakkaat vaihtuvat tiuhaan tahtiin

Puuttuvia asiakassegmenttejä on saatu paikattua sekä kotimaisilla että eurooppalaisilla matkailijoilla.

– Asiakkaat vaihtuvat nyt tiuhaan. Aasiasta tulee tavallisesti isompia ryhmiä, jotka viipyvät pidempään. Suomalaiset ja eurooppalaiset matkustavat yksilöllisesti, mikä tarkoittaa suurempaa vaihtuvuutta ja useampia vaihtopäiviä. Yksittäisten matkustajien varauskäyttäytyminen on vielä epävarmempaa kuin ryhmien; varauksia, muutoksia ja peruutuksia tulee todella lyhyellä aikajänteellä. 

Epävarmuus ja vaihtuvuus vaikuttavat kaikkiin hotellin toimintoihin, myös siivouksen suunnitteluun. 

– Suunnittelua ei voi tehdä pitkällä aikajänteellä, mutta yllättävän nopeasti tilanteeseen on tottunut, sanoo SOL:n palveluesimies Satu Sarre. 

Muutokset vaikuttavat päivittäiseen suunnitteluun, mutta positiivisena puolena hän näkee kuitenkin työtilanteen. 

– On hienoa, että on töitä, mitä tehdä, vaikka tilanteet muuttuvatkin nyt todella nopeasti. Lapissakin podetaan työvoimapulaa tällä hetkellä, sillä pandemian alettua ihmiset lähtivät muille aloille. 

Lisäksi vaihtuvuus on suurta. 

"Olemme pystyneet rekrytoimaan todellisia helmiä."

– Olemme SOL:lla kuitenkin onnekkaita, sillä meille päin on ollut nyt imua. Olemme pystyneet rekrytoimaan todellisia helmiä. 

Yhteistyö SOL:n ja Santa’s Hotelsin välillä alkoi viime vuonna.

– Pandemia aiheutti tietysti omat kommervenkkiinsa aloitukseen, mutta saimme kuitenkin yhdessä rekry- ja markkinointitiimin kanssa tiimin kasaan. Käytimme kaikki vanhat kontaktit hyväksemme, lisäksi teemme yhteistyötä koko Lapin alueen osalta, kertoo SOL:n myyntipäällikkö Katja Siirtola. 

Se on helpottanut sairauspoissaolotilanteissa ja karanteenin iskiessä. 

– Kun aloitimme Santa’s Hotelsilla, niin heti alkuun oli useampi työntekijä pois 10 päivää karanteenin vuoksi. Selvisimme kuitenkin tästäkin tilanteesta hyvin. 

Terveysturvallisuus keskiössä

Terveysturvallisen siivouksen sujuminen on vaatinut järjestelyjä.

– Siivoojilla on tietysti suojavarusteet, hengityssuojaimet ja suojakäsineet. Iglujen sisätila on pieni, ja sinne mennään ainoastaan silloin, kun asiakkaat eivät ole paikalla. Se aiheuttaa välillä kysymyksiä, mutta yhteisymmärrys syntyy yleensä nopeasti, kun asia perustellaan terveysturvallisuudella.

Sarre toimii palveluesihenkilönä Rovaniemen alueella.

– Koronan vuoksi on syntynyt monenlaisia tilanteita. On ollut sairastapauksia, ja tällä hetkellä hämmennystä aiheuttaa kirjava karanteenikäytäntö eikä testeihin pääse. 

Työt eivät ole silti jääneet tekemättä. 

– Me autamme toisiamme niin sanotusti yli rajojen, eli työntekijät liikkuvat kohteesta toiseen, jos tarpeen. Viime aikoina on ollut liikennettä puolin toisin esimerkiksi Rovaniemen ja Rukan välillä. 

Rovaniemellä Santa’s Hotelsille arkena kuljetaan keskustasta bussilla. Viikonloppuisin SOL järjestää yhteiskyydin, koska bussit liikennöivät vain arkisin. 

– Erikoinen piirre tässä työssä on se, että siivoustyötä tehdään ikään kuin ulkoa käsin. Iglusta toiseen viedään siivoustarvikkeet työntämällä, kantamalla ja vetämällä.

– Jatkuva siirtyminen ulkoa sisälle ja toisinpäin haastaa tietysti pukeutumisen suhteen. Siivoojilla on oltava riittävän lämpimät varusteet, jotta tarkenee kovallakin pakkasella. 

SOL:n Satu Sarre pakkaa huoltokontilla liinavaatteita, peittoja ja tyynyjä ja kuljettaa niitä siivoojille. Ergonominen työskentely on tärkeää, koska liinavaatteet painavat paljon.

 

Lasi-igluissa vietetään aikaa enemmän kuin tavallisessa hotellihuoneessa.

– Etenkin pandemian aikana, kun huoneeseen ei voida mennä samanaikaisesti asiakkaiden kanssa, igluhotellissa on hieman hektisempää siltä osin, että matkailijat pyrähtävät usein kohtalaisen nopeasti retkillään ja tulevat takaisin huoneeseen aikaisemmin kuin tavallisessa hotellissa, kertoo Sarre. 

Ja mikäpä matkailijan on viihtyisässä iglussa nauttia olostaan ja katsella taivaalle lasi-iglun katon lävitse. Sarre kertoo, että huoneen alaosan lasipinnat pyyhitään päivittäin mikrokuitupyyhkeellä. 

– Mikrokuitupyyhe vaihdetaan jokaisen iglun jälkeen. Lasipinnoissa on lämmittimet, jotka sulattavat lumen ja lasipinnat pysyvät kirkkaina. 

Ikkunoiden perusteelliset pesut hoidetaan sulan maan aikaan urakkaluontoisesti. 

– Täällä Lapissa on se hyvä puoli, että ilmansaastetta ja pölyä on vähemmän kuin kaupungeissa. Lasipinnat pysyvät ulkoapäin puhtaampana pidempään, sanoo Korhonen. 

Siivoojat pääsevät talvisaikaan myös lumenluontiin. 

– Siivoojan tehtäviin kuuluu iglun ulkopuolisen terassin putsaaminen lumesta. Iglun siivoaminen aloitetaan siis lumenluonnilla. Kiinteistönhoitaja puolestaan pitää kulkureitit puhtaana lumesta. 

Rovaniemin igluhotelli koostuu 71 lasi-iglusta ja päärakennuksesta. Päärakennuksessa on ravintolatilat, mutta huoltotilat sijaitsevat kontissa pihamaalla. 

– Siivoojan työpäivä alkaa huoltokontilta. Töihin tullessa pääsee usein myös ihastelemaan koiravaljakkoa. Sen reitti kulkee aivan iglualueen vierestä. Saamme nauttia valjakon menosta myös työn lomassa, kertoo Sarre.

Työskentely-ympäristö on mieluinen. 

– Onhan tämä iglukylä ihan oma maailmansa. Etenkin talvella on niin kaunista, että joka päivä tekee mieli tallentaa maisema puhelimen kameraan, päättää Sarre.