SSTL Puhtausala Ry
Etusivu » Uusin lehti

TÄMÄ SIVU POISTUU

 

 

 

Puhtausala 6/2015

Sisällysluettelo

Teemana Osaaminen

  • Taitaja-voittaja lähdössä armeijaan Tarja Valkosalo
  • Tutkintorakenne uudistumassa Tarja Valkosalo
  • Muutoksia ammatillisen koulutuksen lainsäädäntöön Tarja Valkosalo
  • Koulutustarjonta 2015, koulutuskartta

Uusia oppaita

  • Pupa-opettajan työpäivä Seija Ikonen
  • Uusi väline siivoustyön arviointiin Jenni Määttä ja Anne Malin Yleinen ammattiosaaminen_taulukko
  • Lattianhoitoaineesta on moneksi Tarja Valkosalo, Satu Hakala

LIITE: miniClean Lahti

  • Yritysjäsenesittely: Nilfisk Oy Ab Riitta Teeriaho
  • CIH-projekti: Sairaalasiivouksen opetukseen yhteisymmärrystä Pia Karppela
  • Puliressa nähtyäTarja Valkosalo

 

 

Myötätunto itseä kohtaan on kuin tikapuut, joilla kiivetä turvaan tavoitteiden ja suorittamisten keskellä, muistuttaa Aleksi Litovaara.

Myötätunnosta on moneksi

Julkaistu 14.02.2017
Itsekritiikki, perfektionismi ja kielteinen sisäinen puhe kuormittavat ihmistä. Säännölliset myötätuntoharjoitukset ja pysähtymishetket edistävät jaksamista.

TEKSTI: TERHI MÄKINIEMI KUVA: TIMO TURUNEN

Myötätuntotaidot rakentavat hyväksyvää, myönteistä suhdetta itseen suorittamisen ja itsekritiikin sijaan. Itseen kohdistuva myötätunto eli itsemyötätunto on voimaannuttava tutkimuspohjainen lähestymistapa tunnetaitojen kehittämiseen ja hyvinvointiin. Myötätunnon osoittaminen itselle voi aluksi tuntua vieraalta. Se kuitenkin kannattaa, sillä myötätunto auttaa erityisesti tilanteissa, jotka tuottavat nopeasti riittämättömyyden tunteita ja kriittistä päänsisäistä puhetta.

Terveyttä myötätunnosta

Myötätunnon terveyttä edistäviä vaikutuksia tutkitaan monissa yliopistoissa. Tutkimusten pohjalta myötätunto on lääke elämästä selviämiseen. Maailman johtavin myötätuntotutkija, Teksasin yliopiston professori, psykologi Kristin Neff selvitti, miten myötätunto kasvattaa elämässä yleistä tyytyväisyyttä asioihin ja sosiaalisia suhteita. Se kasvattaa kykyä kestää vaikeuksia ja emotionaalista älykkyyttä. Taito tunnistaa tunteita kehittyy, samoin uteliaisuus, tiedonhalu, onnellisuus ja optimismi. Myötätunto lisää aloitteellisuutta ja tavoitteiden saavuttamista sekä vahvistaa turvallisuuden, hyväksynnän ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Myönteinen kehonkuva parantaa painonhallintaa ja myötätunto tuo ihmissuhteisiin enemmän välittämistä ja hyväksymistä. Myötätuntoharjoitusten avulla oppii huolehtimaan omista rajoista ja jaksamisesta. Ystävällinen ja hyväksyvä suhtautuminen itseä kohtaan lisää hyvinvointia, vähentää ahdistusta ja masennusta.
Työnohjaaja Aleksi Litovaara kokee tärkeäksi sen, miten myötätunto mahdollistaa itse itsensä parhaana ystävänä olemisen. Myötätunto on kuin trampoliini, joka ponnauttaa ylös epäonnistumisen ja virheen kuopasta muistuttaen mieltä lempeän, ystävällisen ja rakastavan asenteen harjoittamisen tärkeydestä.
”Neffin tutkimusten mukaan naiset ovat myötätuntoisempia toisia kuin itseään kohtaan ja naisilla on vähemmän myötätuntoa itseä kohtaan kuin miehillä. Toisinaan on helpompi olla myötätuntoinen samassa tilanteessa olevalle ystävälle kuin itselle. Toisten liiallinen auttaminen ja myötäeläminen voi aiheuttaa jopa takertumisuupumuksen”, Litovaara kertoo.
”Itsensä vertaaminen tauotta toisiin voi olla kuluttava näkökulma elämään. Itsemyötätunto tuo itsensä hyväksi tuntemisen tunnetta ja kykyä tuntea olevansa osa yhteiskuntaa. Kun keho ja mieli ovat tasapainossa, olemme myötätuntoisempia itseämme ja toisia kohtaan. Myötätunto on kaikkia ihmisiä yhdistävä ominaisuus”, vinkkaa Litovaara.
Itsemyötätunto toimii tilanteissa, joissa saa osakseen kritiikkiä. Se tekee ihmisestä sitkeämmän ja auttaa tuntemaan itsensä hyväksi negatiivisten olotilojen keskellä. Toisten mielipiteet eivät tällöin haavoita ja vaikuta liian voimakkaasti.  Tapahtui elämässä mitä tahansa, merkityksellistä on, miten suhtautuu itseensä.

Kehitä itsemyötätuntoa

Miten puhut itsellesi, kun epäonnistut: Arvosteletko, soimaatko tai tuomitsetko tauotta? Litovaara kertoo ensimmäisen askeleen itsemyötätunnon kehittämiseen olevan havahtumisen siihen, miten ja mitä itsestä ajattelee haasteiden keskellä. Havainnot eivät aina ole mukavia. On tärkeä huomata, mitä oman mielen sisällä tapahtuu, voidakseen valita myötätuntoisempia sanoja ja ajatuksia tuomitsevien ja arvostelevien sijaan.

 

Lue lisää:
Kristin Neff: Itsemyötätunto – Luovu itsesi soimaamisesta ja löydä itsevarmuutesi
Ronnie Grandell: Itsemyötätunto
Christopher Germer: Myötätunnon tie
Sharon Salzberg: Lempeyden tie
Margit Sjöroos: Myötätunto