Selkokielellä: Koulusiivooja tekee työtä sydämellä

21.11.2023
Satu Salmela on työskennellyt puhtausalalla melkein 40 vuotta. Koulusiivoojana hän on ollut 30 vuotta. Salmelan mielestä työssä on parasta vapaus. Työpäivän voi suunnitella itse.
Salmela valmistui laitoskeittäjäksi vuonna 1980. Opintojen jälkeen hän työskenteli ikkunanpesijänä, keittiöapulaisena ja kotisiivouksessa. Nyt hän on työssä Kokkolan kaupungilla, Hän aloitti siellä vuonna 1988. Salmela opiskeli laitoshuoltajaksi työn ohessa oppisopimuksella. Hän valmistui vuonna 2006.
Jo pikkutyttönä Salmela oli mukana koulusiivouksessa. Hän auttoi äitiään ja pyyhki pulpetteja, kun hänen äitinsä työskenteli pienen koulun keittäjänä ja siivoojana.
– En osannut silloin arvata, että työskentelen joskus koulusiivoojana itsekin, Salmela nauraa.
Puhtausala kehittyy
Salmela kertoo, että puhtausala on kehittynyt paljon. Työuransa alussa Salmela käytti froteeta, lankamoppeja ja puristinlaitteita. Nykyään siivoustekstiilit ovat mikrokuituisia ja esivalmistelu helpottaa työtä.
– Myös perussiivoukset ovat helpompia nykyään. Koneellinen siivous on kehittynyt ja lattiamateriaalit on helpompi siivota. Puhdistusaineet ovat parempia kuin ennen. Niskan ja hartian kivut ovat vähentyneet, kun siivouksen prosessit ovat kehittyneet, Salmela kertoo.
Sekin on helpottanut työtä, että siivoustekstiilit voi nykyään pestä paikan päällä pesukoneessa. Ennen mopit ja pyyhkeet täytyi lähettää pesulaan.
Iso muutos on myös se, että kalusteet ovat kehittyneet. Koulussa oppilaat nostavat itse tuolinsa lattialta pulpetin kansien väliin. Kenkätelineet ovat irti maasta. Näin moppaus on kevyempää.
– On hienoa, että myös puhtausalan perehdytys on mennyt eteenpäin. Perehdytys on tärkeää. Työ sujuu paljon paremmin, kun tietää tarkasti, mitä omaan työhön kuuluu, Salmela sanoo.
Salmelan mielestä myös hyvät työvaatteet ovat tärkeät siivoojalle.
– Ennen siivoojan työasut olivat epäkäytännöllisiä. Nykyään asut istuvat paremmin. Se on tärkeää, koska työssä liikutaan paljon.
Koulusiivous on oma maailma
Salmela nauttii työstään koulusiivoojana. Hän on tärkeä ihminen lapsille ja nuorille. Salmela kertoo, että hän on aina tehnyt työtä suurella sydämellä.
– On tärkeää, että lapsille ja nuorille annetaan vastuuta. Lapset täytyy myös opettaa arvostamaan toisten työtä. Siivoojan työ on helpompaa, kun kaikki yhdessä huolehtivat, että on siistiä, Salmela sanoo.
Vapaa-aikana Salmela touhuaa tyttäriensä ja lastenlastensa kanssa. Hän harrastaa joogaa ja sanaristikoiden täyttämistä. Vapaa-aika on tärkeä vastapaino työlle.
Salmela haluaa kiittää työkavereitaan ja kaikkia esimiehiään Kokkolan kaupungin puhtauspalveluissa.
– Kokkolan kaupungin työyhteisössä olen tärkeä ja tasavertainen työntekijä, Salmela kertoo.
---------------------
Haluatko lukea lisää?
Artikkeli on julkaistu Puhtausala-lehdessä 3/2023. Pääset lukemaan lisää mielenkiintoisia artikkeleita tilaamalla Puhtausala-lehden kotiisi tai työpaikalle näin:


