Puhtausala ry:n eettiset ohjeet

Lait ja ohjeet

Kaikkien puhtausalalla toimivien tulee tuntea lait ja säännökset. Puhtausalan eettiset ohjeet sisältävät asioita, joita lait ja säännökset eivät sisällä. Eettiset ohjeet määrittävät, kuinka toimimme verkostossamme sekä yleisesti yhteiskunnassa.

Puhtausala ry:n markkinointia ja mainontaa ohjaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinointisäännöt.

Eettisten ohjeiden noudattaminen ja ylläpito

Puhtausala ry:n jäsenyyden ehtona on eettisten ohjeiden ja sääntöjen hyväksyminen. Puhtausala ry:n hallitus päivittää sääntöjä tarvittaessa.

Eettisten ohjeiden keskeiset arvot

Puhtausalan eettiset säännöt perustuvat liiton kolmelle keskeiselle arvolle:

• Luotettavuus
  • Vastuullisuus
  • Yhdenvertaisuus

Puhtausala ry:n sidosryhmät

1. Yhteiskunta ja kuluttajat

Rakennamme Suomesta maailman puhtainta maata. Sitoudumme edistämään puhtausalan vastuullisuutta tuomalla alaa näkyviin sekä edistämällä alalla toimivien yrityksien yhteiskuntavastuullisuutta tarjoamalla tietoa, koulutusta ja konsultaatiota vastuulliseen toimintaan liittyen.

Sitoudumme noudattamaan omassa toiminnassamme Global Compact aloitteen kymmentä periaatetta (The Ten Principles).

Tunnemme toimialan ohjeet ja säännöt sekä huolehdimme yhteiskunnallisista velvoitteistamme. Varmistamme, että kuluttajat voivat luottaa Puhtausala ry:n toimintaan sekä omalta osaltamme siihen, että koko puhtausala toimii lakien ja yleisesti hyväksyttyjen ohjeiden mukaisesti.

2. Media

Tiedostamme, että viestimet ja media ovat riippumattomia tiedon jakamisessa suurelle yleisölle. Kunnioitamme viestinnässämme Julkisen sanan neuvoston päätöksiä.

Huolehdimme, että Puhtausala ry:n kanavissa oleva maksettu mainonta on tunnistettavaa.

3. Asiakkaamme

Toimimme luotettavasti, vastuullisesti ja lunastamme asiakkaille antamamme lupaukset ja sitoumukset. Huolehdimme, että jäsenemme saavat käyttöönsä puolueetonta tietoa sekä palveluja.

Vältämme houkuttimia, jotka voisivat heikentää liiton objektiivisuutta tai liiton ja sen jäsenien välistä luottamusta. Mikäli Puhtausala ry:n jäsenien kesken ilmenee eturistiriitoja, saatamme ne välittömästi asianomaisten tietoon.

Sitoudumme pitämään jäsenten tiedot luottamuksellisina, emmekä käytä väärin saamiamme tietoja.

Edistämme yhdenvertaisuutta puhtausalalla. Emme hyväksy syrjintää, ahdistelua tai ihmisoikeuksien loukkauksia.

Huolehdimme omalta osaltamme, että kilpailu alalla on reilua. Kohtelemme kaikkia tasapuolisesti ammatillisella kunnioituksella ja rakennamme yhdessä koko alan kanssa Suomesta maailman puhtainta maata.

Markkinointia ja mainontaamme ohjaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinointisäännöt. Kunnioitamme mainonnassamme Mainonnan eettisen neuvoston päätöksiä.

4. Työntekijät, alihankkijat ja muut verkostokumppanit

Toimimme työnantajana työlainsäädännön mukaisesti ja huolehdimme työntekijöidemme osaamisen kehittämisestä sekä työhyvinvoinnista.

Edellytämme vastuullista toimintaa myös kaikilta yhteistyökumppaneiltamme.

Vastaamme alihankkijoiden toiminnasta kuten omastamme, ja toimimme reilusti yhteistyöverkostossamme. Huolehdimme immateriaalioikeuksista, maksuehdoista ja varmistamme asiat kirjallisin sopimuksin.
Puhtausala ry