Puhtausala-lehtiYrityselämä

Ammattimaista ja asiakaslähtöistä kotisiivousta

Oululaisessa Helpmaxissa palvellaan ammattimaisesti sekä asiakkaita että työntekijöitä.
Ammattimaista ja asiakaslähtöistä kotisiivousta
Teksti Sanna Tapola

28.03.2023

Vuonna 2008 perustettu Helpmax on yritys, joka tarjoaa asiakkailleen siivous- ja kotipalveluapua Oulun ja lähikuntien alueella.
– Suurin osa tuottamastamme palvelusta on kotisiivouksia ja lisäksi erilaisia tukipalveluja erityisesti vanhuksille – ruuanhakuapua, kauppa–apua, pihatöitä ja ulkoilua. Lisäksi teemme toimitilasiivouksia, kertoo Helpmaxin asiakaspalveluvastaava Minna Rajaniemi.

Rajaniemen mukaan siivouspalvelujen ohessa kysellään nykyisin paljon tukipalveluja, sillä kunnat ja kaupungit eivät pysty niitä tuottamaan riittävästi.
– Kun on tutut työntekijät, heidän kanssaan on helpompi laajentaa yhteistyötä.

Kuva Seppo Kolehmainen

Alun perin nykyinen omistaja Martti Kähkönen perusti Helpmaxin palvelemaan avustettavia asiakkaita. Tästä yrityksen toiminta on laajentunut vuosien myötä myös siivouspalveluihin. Nykyisin Helpmaxissa työskentelee 17 työntekijää.
– Meistä kolme työskentelee hallinnossa, mutta sekä operatiivisena johtajana työskentelevä Eija Saranen että minä tartumme myös tarvittaessa siivousvälineisiin, Rajaniemi nauraa.


”Reagoimme nopeasti asiakkaan tarpeisiin”

Rajaniemi kertoo, että Helpmaxin toiminnassa korostuu asiakaslähtöisyys sekä ammattimaisuus.
– Meille on tärkeää se, että palvelemme asiakkaitamme yksilöllisesti, ja pystymme reagoimaan nopeasti asiakkaidemme vaihtuviin tarpeisiin. Jos vanhus ei saa vaihdettua lamppua, meidän siivoojamme kyllä vaihtaa sen, vaikka se ei päivän ohjelmaan kuuluisikaan. Meillä on asiakkaana myös paljon lapsiperheitä, joita pyrimme myös palvelemaan päivän tarpeen mukaan.

Kuva Seppo Kolehmainen

– Asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden lisäksi ajattelemme, että olemme olemassa myös työntekijöitämme varten, eli palvelemme myös heitä päivittäin. On tärkeää kuunnella heitä ja olla avoin kaikelle keskustelulle. Pyrimme myös aina tarpeen tullen joustamaan ja järjestämään asioita niin kuin työntekijämme toivovat. Ja tarjoamme tietysti myös erilaisia koulutusmahdollisuuksia, Rajaniemi kertoo.

Ammattimainen palvelu pohjautuu Rajaniemen mukaan perusteelliseen perehdytysprosessiin.
– Varmistamme aina ensin uusien työntekijöiden osaamisen ennen kuin he toimivat itsenäisesti asiakkaan tiloissa. Perehdytyksen lisäksi uudet työntekijämme ovat aina ensin kokeneemman työntekijän mukana työssä. Asiakaspalaute käydään meillä myös erittäin tarkasti läpi. Ja se huomioidaan asiakastyössä ja työnohjauksessa.

Myös Helpmaxissa näkyy alaa vaivaava työvoimapula, mutta Rajaniemen mukaan yritys on ollut työntekijöiden keskuudessa pidetty.
– Meillä on siivoojia, jotka ovat olleet talossa yli 10 vuotta. On hienoa, että ne, jotka meille työllistyvät, haluavat työskennellä meillä pitkään. Asiakkaamme luonnollisesti arvostavat sitä myös. Saamme työstämme paljon positiivista palautetta.
Tapahtumiin osallistumisen lisäksi Puhtausalan jäsenyydestä Helpmax odottaa ennen kaikkea sitä, että saa käyttöönsä jatkuvasti alan uusinta tietoa, pysyä ajan tasalla.

Puhtausala ry