Puhtauden helmetPuhtausala-lehti

Elämysareena on trendikäs siivouspaikka

Nokia Arenan ensimmäinen toimintavuosi on merkinnyt siivouspalvelulle uusien toimintamallien luomista sekä ylpeyden tunnetta ja onnistumisen iloa.
Elämysareena on trendikäs siivouspaikka
Teksti Irma Tapaninen Kuvat Laura Tammisto

19.04.2023

RTK-Palvelu Oy toimittaa Nokia Arenalle kokonaisvaltaisesti kiinteistöpalveluja, sisältäen siivous- ja kiinteistönhoitopalvelut, tekniset palvelut sekä jään hoidon.

– Ensimmäisen vuoden kokemusten pohjalta pääsemme parantamaan yhteistyötämme entisestään. Olemme oppineet huomaamaan, mitä asiakkaat tarvitsevat – sellaistakin, mitä he itse eivät ole huomannut tarvitsevansa, toteaa yksikönpäällikkö Anssi Haanpää RTK-Palvelusta.

Nokia Arenan kiinteistö- ja turvallisuuspäällikkö Jani Helenius on ollut tyytyväinen ensimmäisen toimintavuoden kokemuksiin.

– Meille tärkeintä on palvelun oikea-aikaisuus ja se, että ennakkosuunnitelmat toteutetaan sovitulla tavalla. Arvostamme myös nopeaa reagointia palautteeseen, sujuvaa yhteistyötä tapahtumajärjestäjien kanssa sekä toimivaa laadun omavalvontaa.

Vetovoimainen työpaikka kiivastahtisessa työympäristössä

Nokia Arenalla työskentelee 35 koko- ja osa-aikaista siivoojaa ja viisi kiinteistönhoitajaa. Työvuorot sijoittuvat tapahtumien mukaan joko aamuun, päivään, iltaan tai yöhön. Työvuorot ovat tiedossa vakituisilla työntekijöillä parin kuukauden ja keikkalaisilla kuukauden päähän etukäteen. Viime hetken muutoksia työvuoroihin voi silti tulla – ja usein tuleekin.

– Siivoojien vaihtuvuus on ollut vähäistä, kertoo kohdepäällikkö Hanna Kovanen RTK-Palvelusta.

Työntekijät viihtyvät areenan nopeatahtisessa työympäristössä ja modernissa meiningissä, jossa jokainen työpäivä on erilainen. Työ vaatii tavallista enemmän paineensietoa, joustavuutta, asiakaspalveluhenkisyyttä ja hyvää fyysistä kuntoa.

– Täytyy tykätä nopeatempoisesta työstä ja vaihtelevasta työstä, Kovanen naurahtaa.

Siivoojien saatavuus ei ole ollut ongelma.
– Kohde itsessään jo vetää työnhakijoita puoleensa. Olen saanut työhakemuksia siivoojiemme olemuksen innoittamilta ihmisiltä, jotka ovat halunneet mukaan porukkaamme.

Siivouksen esimiestyötä ohjaajan tuella

Kohdepäällikkönä Kovanen vastaa tulosvastuullisena kaikista RTK-Palvelun Nokia Arenalla tuottamista palveluista. Kovasen ”oikeana kätenä” on palveluohjaaja Nina Masalin, joka huolehtii käytännössä arjen sujumisesta. Masalin pitää huolen, että siivoojia on riittävästi ja he ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja hallitsevat tehtävänsä. Hän varmistaa myös, että työt on tehty sovitun mukaisesti, kerää ja taltioi tiedot laskutusta varten sekä tarttuu tarvittaessa työhön kuin työhön.

Masalin työskenteli aiemmin pitkään siivoojana. Ensimmäinen vuosi areenalla on merkinnyt hänelle kasvua ohjaajan työhön.

– Aluksi minulla oli tunne, että onko suunnittelu ja tietotekniikan käyttö ollenkaan ”oikeaa työtä”. Pian kuitenkin syntyi ymmärrys siitä, että jos niitä töitä ei tee, se vasta näkyy arjessa, Masalin kertoo ja sanoo nauttivansa työstään. 

Parasta on se onnistumisen tunne, joka tulee kiivastahtisen tapahtuman jälkeen, kun asiakas on tyytyväinen.

Monipalvelua tarjoavassa yrityksessä Kovasen ja Masalinin tehtäväkentät ovat monipuolisia ja vastuullisia. Sama tavoite ja avoimuus vuorovaikutuksessa ovat kummallekin tärkeitä.

– Ninan tuki on minulle täysin oleellista, Kovanen painottaa.

Laajoja tiloja siivotaan ajanmukaisin välinein

Nokia Arenalla on siivottavaa alaa noin 50 000 neliömetriä. Kasino, toimistot, sosiaalitilat, pukutilat, käytävät ja valvomo siivotaan niitä varten suunnitellun ylläpitosiivousohjelman mukaan. Tapahtumien aikana ja niiden jälkeen tehtävä siivous työllistää kaikkein eniten. Areenalla on erilaisia tapahtumia lähes vuoden ympäri ja tasaisesti pitkin viikkoa.

Jokaisen tapahtuman jälkeen siivotaan vessat, ravintolat, käytävät ja aulat sekä Maljaksi kutsuttu katsomotila, jonka puhtaanapito vie noin kolmasosan siivoojien työstä.

– Tekniikkamme katsomon siivouksessa on hioutunut sujuvammaksi vuoden aikana ja suunnittelemme jatkuvasti uusia, entistäkin tehokkaampia toimintatapoja, Masalin kertoo.

– Vessoja täällä on yli 350 kappaletta. Niissä on Tork Vision -järjestelmä, joka helpottaa työtämme paljon, sillä sen avulla tiedämme, mitkä hygieniatarvikeannostelijat vaativat täydennystä.

Siivous on koneellistettua ja ajanmukaista. Yhdistelmäkoneella ajoon kuluu päivittäin monta tuntia. Siihen tuo helpotusta Lionsbot -puhdistusrobotti, joka aloitti vuodenvaihteessa kalustamattomien tilojen ”aamusiivoojana”. Seuraavaksi on tarkoitus ottaa käyttöön ultrapuhdas vesi vähentämään entisestään kemikaalien käyttöä siivoustyössä.


Yksikönpäällikkö Anssi Haanpää, palveluohjaaja Nina Masalin (kesk.) ja kohdepäällikkö Hanna Kovanen huolehtivat kokonaisvaltaisesti RTK-Palvelun Nokia Arenalle toimittamien kiinteistöpalvelujen toimivuudesta ja laadusta. Siivooja Riina Salonen (kuva oikealla) RTK-Palvelusta tietää, mitä 12 000–15 000-paikkaisen katsomon puhtaanapito vaatii.

Arjen kompromisseja tilan käytössä

Kiinteistön tiloista vastaavan Jani Heleniuksen mukaan tapahtumatilojen suunnittelussa jouduttiin tekemään kompromisseja, jotka ovat osoittautuneet harmillisiksi siivouspalvelun kannalta.

­– Varasto- ja sosiaalitiloja saisi olla enemmän, samoin koneiden säilytykseen soveltuvia siivoushuoneita. Esimerkiksi puhdistusrobottia varten meillä ei ole kunnon tiloja, Helenius pahoittelee. Kovasen mukaan siivous- ja huoltotilojen vähäisyydestä huolimatta pyykkihuollon vaatimat koneet on saatu mahtumaan kahteen siivoustilaan.

Toinen haaste ovat siivouskoneiden käyttöä rajoittavat kulkuesteet.
– Käytävillä on paljon lukittuja väliovia, joista jokainen pitää avata avaimella. Se hidastaa koneellista siivousta, ja siksi toivomme automaattiovia. Tapahtumien aikana ainut hissi, jolla yhdistelmäkonetta voi kuljettaa, saatetaan varata muuhun käyttöön, Masalin kertoo.

Tapahtumien aikana areenalla syntyy tavattomasti jätettä. Heleniuksen mukaan jätehuoltoa kehitetään parhaillaan yhteistyössä Lassila & Tikanojan kanssa.

– Kierrätyksen onnistuminen on kustannuskysymys ja se on siitäkin syystä meille tärkeää. Ihmiset ovat entistä valveutuneempia kierrättäjiä, mutta tiloihin tarvitaan enemmän eri jätelajeille tarkoitettuja lajitteluastioita.

Huikeita tapahtumia laidasta laitaan

Tähän mennessä kaikkein haasteellisin elämystapahtuma oli lokakuussa 2022 järjestetty Monster Jam, jolloin jään päälle ajettiin rekkalasteittain savipitoista hiekkaa temppuratoja ja monsteriajoneuvoja varten. Yleisön kenkien mukana hiekka kulkeutui joka paikkaan.

– Se oli siivouksellinen haaste, jota ei voinut millään kesyttää eikä suunnitella etukäteen. Pihakin oli aivan kuran peitossa. Tapahtuman jälkeen hiekka oli saatava nopeasti pois, sillä seuraavaksi Maljassa oli jääkiekko-ottelu, Masalin, Kovanen ja Haanpää muistelevat yhteen ääneen.

Toinen mieleen jäänyt haaste olivat jääkiekon MM-kisat toukokuussa 2022. Kisojen aikana areenalla kävi noin 400 000 henkeä ja saman päivän aikana järjestettiin useita eri tapahtumia.

– Siivouspalvelulta vaati ketteryyttä saada tilat kuntoon eri tapahtumien välillä ja niiden aikana. MM-kisat ovat tulossa taas toukokuussa 2023, mutta nyt niiden vaatiman työn suunnittelu on edelliskertaa helpompaa, Kovanen kertoo.

Yhteistyötä tapahtumajärjestäjien ja muiden palveluntuottajien kanssa

Tuotantopäällikkö Alex Regan toimii RTK-Palvelun ensisijaisena yhteyshenkilönä areenalla järjestettävissä tapahtumissa.

– Hän vetää viikkopalaverit, joissa suunnittelemme tapahtumia noin puolitoista viikkoa etukäteen. Muuten olemme yhteydessä sähköpostilla ja WhatsAppilla sekä tapahtumien aikana radiopuhelimella. Monster Jamin kaltaisissa tapahtumissa, joissa siivouksella on erityisen iso rooli, olemme yhteydessä suoraan tapahtuman järjestäjään, Kovanen selostaa.

Muista merkittävistä yhteistyökumppaneista Kovanen nostaa esiin KST Vartiointi Oy:n ja Nokia Arenan kaikkia ravintoloita pyörittävän NoHo Partnersin.

– Vartijat saavat paljon sellaista tietoa, jota työssämme tarvitaan. Teemme yhteistyötä varsinkin tapahtumien aikana, jolloin yhteinen valvomo helpottaa tiedon kulkua välillämme. Ravintoloissa meidän oli alun perin tarkoitus tehdä vain ylläpitosiivousta, mutta vuoden aikana yhteistyö on laajentunut kiinteistönhuoltoon ja peruspesuihin. Teemme sopimukseen kuuluvien töiden lisäksi myös kalusteiden roudaamista ja kaikkea, mitä ikinä sieltä keksitäänkään pyytää!

---------------------

Haluatko lukea lisää?

Artikkeli on julkaistu Puhtausala-lehdessä 1/2023. Pääset lukemaan lisää mielenkiintoisia artikkeleita tilaamalla Puhtausala-lehden kotiisi tai työpaikalle näin: 

  1. Liity Puhtausala ry:n jäseneksi
  2. Tilaa lehti ilman jäsenyyttä. 
  3. Osta digitaalinen näköislehti verkkokaupastamme.​​​​
Puhtausala ry