Laadukkaita tapaamisia arvostetaan
11.12.2024
Verkostoitumisen ja kokemuksellisuuden näkökulmasta messut ovat edelleen yksi tärkeimmistä mahdollisuuksista – niissä voidaan solmia laadukkaita kontakteja ja vahvistaa liikesuhteita. Samanlainen vuorovaikutus ei ole mahdollista verkossa, toteaa Tampereen messujen liiketoimintajohtaja Mirkka Salmela.
Kävijämäärät ylittäneet pandemiaa edeltäneen ajan
Koronapandemia laski väliaikaisesti messujen kävijämääriä, mutta pandemian jälkeen kävijämäärät ovat palanneet entiselleen ja jopa nousseet siitä.
– Tampereen Messujen kävijämäärät ovat nousseet jo pandemiaa edeltävän tason yläpuolelle. Tämä kehitys heijastelee myös globaalia suuntausta, sillä The Global Association of the Exhibition Industry (UFI) on ennustanut vuoden 2024 olevan messualalle ennätyksellinen. Ennuste näyttää toteutuvan myös Tampereen Messuilla, Salmela toteaa.
Kävijämäärien kasvu johtuu Salmelan mielestä erityisesti siitä, että messuvieraat arvostavat fyysistä läsnäoloa ja laadukkaita tapaamisia entistä enemmän. Tapahtumien hybridimallit toivat pandemian aikana uusia osallistujia, mutta nyt yhä useampi heistä on palannut perinteisiin livetapahtumiin, joissa aito vuorovaikutus on vahvempaa.
Kävijöille on myös simppelimpää viettää päivä messuilla ja hypistellä kaikki uutuudet kerralla.
– Messuilla voi tutustua uutuustuotteisiin saman katon alla. Verkossa tietotulva on valtava, ja messuilla kaikki alan uutuudet voi nähdä fyysisesti samalla kerralla, Salmela lisää.
Messut keräävät yhä enemmän kävijöitä.
Finnclean-messuilla 2025 on käytössä uusi digitaalinen alusta
Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n vuonna 2022 teettämän tutkimuksen mukaan nimenomaan tapaamisten laatu on kohonnut messuilla, mikä tuo kaivattua lisäarvoa sekä kävijöille että näytteilleasettajille.
– Koska yritykset ovat yhä tietoisempia kustannuspaineista, messuvieraiden laatu on tullut entistä tärkeämmäksi. Enää ei ole kyse vain suurista kävijämääristä, vaan siitä, ketä messuilla kohdataan ja millaisia kontakteja tapahtumassa voidaan luoda. Tampereella kävijäkokemusta halutaan kehittää ottamalla käyttöön digitaalisia ratkaisuja, jotka tukevat perinteistä tapahtumaa.
– Ensi vuonna Finnclean-messuilla on käytössä uusi tapahtuma-alusta, joka mahdollistaa sen, että kävijät voivat suunnitella osallistumistaan tarkemmin ja tavoittaa jo ennakkoon heille tärkeitä kontakteja. Uskon, että tulevaisuudessa digitaaliset ratkaisut ja tekoäly tukevat messukokemusta vielä vahvemmin.
Tampere kasvaa ja kehittyy
Tampereen alueen viime vuosina kasvanut vetovoima näkyy Salmelan mukaan myös messutapahtumissa.
– Tampere on erinomainen messupaikka, sen sijainti on keskeinen ja tänne on helppo tulla. Lisäksi Tampereen kaupunki on investoinut liikenneinfraan ja rakentamiseen. Kaikki tämä vaikuttaa alueen vetovoimaan ja sitä kautta täällä järjestettäviin tapahtumiin.
Tampereen Messut hyötyy alueen vetovoimasta, mutta pelkästään sen varaan ei ole heittäydytty.
– Olemme investoineet paljon strategiseen toimintaan ja uuteen osaamiseen. Teemme tiivistä yhteistyötä yritysten ja yhteistyökumppaneidemme kanssa, ja haluamme tuoda heille jatkuvasti lisäarvoa. Koska kävijät ja näytteilleasettajat arvostavat entisestään laatua, meidän on kyettävä vastaamaan heidän tarpeeseensa, Salmela päättää.
---------------------
Haluatko lukea lisää?
Artikkeli on julkaistu Puhtausala-lehdessä 4/2024. Pääset lukemaan lisää mielenkiintoisia artikkeleita tilaamalla Puhtausala-lehden kotiisi tai työpaikalle näin: