OsaaminenPuhtausala-lehti

Lisää älyä kotisiivoukseen

Miten digitalisaatio etenee ammatillisessa kotisiivouksessa – milloin digisiivoojat auttavat suomalaiskodeissa ja robotti-imurit hurisevat olohuoneissa?
Lisää älyä kotisiivoukseen
Teksti Sanna Tapola Kuvat Dall-E, Lempi Kodinhoito ja Puhdas Ilo

21.01.2025

Kysyimme Lempi Kodinhoidon operatiiviselta johtajalta Tanja Wilanderilta ja Puhdas Ilon toimitusjohtajalta Eeva-Leena Lappalaiselta, mitä ammatilliselle kotisiivoukselle kuuluu ja miten puhtausalan uuden teknologian käyttöönotto suomalaiskodeissa etenee.

Kotitalousvähennyksen heikkeneminen huolettaa

Merkittävin huolenaihe ammatillisessa kotisiivouksessa sekä Wilanderin että Lappalaisen mukaan on tällä hetkellä kotitalousvähennyksen pieneneminen. Wilander kertoo, että kotitalousvähennyksen pieneneminen on saanut noin 20 prosenttia asiakkaista harkitsemaan palvelusta luopumista.

– Teetimme asiakkaillemme kyselyn ja saimme siihen 2000 vastausta. Vastauksista selvisi, että jopa 200 vastaajista joutuu muuttamaan palvelutaloon muutoksen myötä. Kotisiivousta pidetään yhä ikään kuin luksuspalveluna, vaikka se itseasiassa mahdollistaa monelle kotona asumisen, hän kertoo.

Vähennyksen pieneneminen vaikuttaa ikääntyneiden lisäksi myös työssäkäyviin sekä lapsiperheisiin. Toisaalta kysyntä kasvaa samaan aikaan, sillä ikääntyneet tarvitsevat entistä enemmän apua.

– Ostovalmius on heikennysten myötä selvästi pienentynyt, mutta toisaalta samalla tietoisuus palveluista kasvaa. Ikäihmisten siivoustarve kasvaa jatkuvasti erityisesti Joensuussa ja ympäröivillä alueilla, mikä lisää kysyntää, vaikka ostokynnys onkin korkealla, Lappalainen lisää.

Robotti-imureita ja mobiilisovelluksia

Sekä Lempi että Puhdas Ilo ovat jo pidemmän aikaa käyttäneet ja testanneet uutta teknologiaa, muun muassa robotiikkaa, kotisiivouksessa. Lappalainen ja Wilander korostavat, että uusi teknologia kiinnostaa ja yritykset haluavat olla kehityksessä mukana.

– Meillä on ollut i-mopit käytössä kymmenen vuotta, ja robotti-imureita olemme testanneet jo jonkin aikaa. Robotti-imureista on paljon apua, mutta ne eivät vielä toimi kaikissa kodeissa niin, että tehoa saataisiin riittävästi. Tarvitsemme siivoojia suorittamaan perusteellisempaa ja tarkempaa työtä, Lappalainen sanoo ja lisää, että kokemukset roboteista ovat kuitenkin hyviä:
– Robotit kehittyvät vauhdilla ja nousevat jo hyvin matoille, eivätkä jää niihin jumiin. Nurkissa ja muissa ahtaissa tiloissa tietysti tarvitaan vielä tavallista imuria.

Lempin uusin teknologinen kehitysaskel on mobiilisovelluksen käyttöönotto.
– Applikaatiomme avulla asiakas voi tilata siivoojan haluamanaan aikana ja valita samalla tarvitsemansa palvelun. Haluamme tehdä ostoprosessista asiakkaalle niin helpon kuin vain mahdollista, kertoo Wilander ja huikkaa perään:
– Onhan meillä Aimo! Aimo on i-mop, jolla on jopa meidän erpissä oma työntekijäkortti! Aimoa käytetään paljon esimerkiksi muuttosiivouksissa ja siivouksissa, joissa täytyy poistaa pinttynyttä likaa. Aimo on ollut tehokas, säästää aikaa ja tekee siivoojan työstä ergonomisempaa. Teknologia ei vielä pysty täysin korvaamaan ihmistyövoimaa, mutta se voi täydentää sitä hyvin, kuten Aimo meillä tekee.

Kotien monimuotoisuus haasteena

Kotien monimuotoisuus ja erilaiset variaatiot palvelun sisällössä haastavat uuden teknologian käyttöönottoa kotisiivouksessa.

– Onhan se haaste, kun kotisiivousyrityksillä voi olla tuhansia säännöllisiä asiakkuuksia. Kodeissa on aina otettava huomioon asiakkaan toiveet, ja kun jokainen koti on yksilö, on toivevariaatioiden määrä tietysti valtava. Mietimme koko ajan, mitä osia uuden teknologian avulla on mahdollista korvata, jotta työntekijä voisi keskittyä siihen, missä hän on parhaimmillaan, pohtii Wilander.

Lappalainen korostaa kotien siivottavuutta, mutta toteaa myös, että uusien ratkaisujen käyttöönoton tulee olla taloudellisesti kestävää.

– Kiristyvässä kilpailutilanteessa meidän on mietittävä koko ajan, miten käytämme työajan kaikkien tehokkaimmin. Robottien hinnat ovat vielä aika korkealla, joten niistä pitäisi saada vielä enemmän tehoa irti, hän toteaa.

Osataanko kodeissa ostaa puhtautta?

Työvoimapula on sekä Lempille että Puhdas Ilolle tuttu haaste, mutta tällä hetkellä tilanne on molemmilla yrityksillä hallinnassa. Wilander kertoo, että Lempin työntekijät saadaan useimmiten suositusten kautta.

– Jokainen uusi työntekijä perehdytetään huolella, ja he voivat kehittää taitojaan jatkuvasti Lempi Academyssa, hän mainitsee.

Lappalainen korostaa myös osaamisen merkitystä.
– Koulutettuja kotisiivoojia ei yleensä ole saatavilla, joten koulutamme kaikki siivoojat itse ja pyrimme samalla varmistamaan, että siivouksen laatu pysyy samalla korkealla tasolla – kodista ja siivoojasta riippumatta. Osaamisella on iso merkitys, kun toimitaan ihmisten kodeissa.

Osaavatko asiakkaat ostaa puhtautta kotiinsa?

Lappalaisen mukaan asiakkaiden on välillä vaikea ymmärtää siivouspalvelujen kustannusrakennetta ja mitä hyvä siivous vaatii.

– Asiakkaille on kerrottava perusteellisesti, miten ja miksi asioita tehdään. Olemme ratkoneet tätä asiaa tuotteistamalla palvelumme. Se tekee ostamisesta helpompaa ja asiakkaan on helpompi ymmärtää, mitä hänen ostamaansa palveluun sisältyy ja toisaalta, mitä siihen ei sisälly.

Wilanderin mielestä kodeissa osataan ostaa palvelua koko ajan paremmin. Pelkällä hinnalla kilpaileminen sen sijaan huolettaa.

Asiakaskokemus kehittämisen keskiössä

Tulevaisuuden kehityskohteet eivät ole kummallakaan yrityksellä salaisuuksia.

– Haluamme kehittää asiakaskokemusta ja tehdä ostamisesta asiakkaille mahdollisimman helppoa. Ikäihmisten palveluntarve kasvaa myös, siihen meidän on kyettävä vastaamaan tulevaisuudessa, Lappalainen sanoo.

– Meitä kiinnostaa ehdottomasti kaikki uudet innovaatiot ja teknologiat. Haluamme kasvaa kannattavasti ja tuottaa samalla sekä asiakkaillemme että työntekijöillemme Lempi wow -kokemuksen, Wilander suunnittelee.

---------------------

Haluatko lukea lisää?

Artikkeli on julkaistu Puhtausala-lehdessä 4/2024. Pääset lukemaan lisää mielenkiintoisia artikkeleita tilaamalla Puhtausala-lehden kotiisi tai työpaikalle näin: 

  1. Liity Puhtausala ry:n jäseneksi.
  2. Tilaa lehti ilman jäsenyyttä. 
  3. Osta digitaalinen näköislehti verkkokaupastamme.​​​​
Puhtausala ry