Kumppanisisältö

Puhtausala x Faromedia: Markkinointiviestintää verkostona

Markkinointiviestintää voi toteuttaa ketterästi ja tehokkaasti verkostomaisella toimintamallilla, jossa viestinnän toiminnot ostetaan palveluna.  
Puhtausala x Faromedia: Markkinointiviestintää verkostona

09.05.2022

Puhtausala ry. ja Faromedia käynnistivät yhteistyönsä loppuvuodesta 2021, ja ovat tämän jälkeen hioneet yhteisen toimintamallin liiton markkinointiviestintään. 

Puhtausala ry:n toiminnanjohtaja Sari Mattila ei suuntaa katsettaan vain markkinointiin ja viestintään, vaan haluaa, että liiton kokonaistoiminta on ammatillisesti korkealla tasolla. 
– Pienessä organisaatiossa ei voi olla päällekkäisiä toimintoja. Kun toiminnot on hyvin suunniteltu ja työtä tehdään luottamuksen ilmapiirissä, operatiivinen toiminta tuottaa myös tulosta. Yhteistyön toimivuus kaikkien verkosto-osapuolien kanssa on luonnollisesti kaiken edellytys ja tämä yhtälö on toteutunut yli odotusten, toteaa Mattila. 

Enemmän markkinointiviestinnän osaamista

Yhteistyö käynnistyi nopeasti ja Faromedian oli kumppanina otettava asiat haltuun vauhdilla. Faromedian tiimi työskentelee tiiviinä osana puhtausalan organisaatiota, ja toimintamallia on alusta asti voinut kutsua saumattomaksi. Haltuunoton jälkeen markkinointiviestinnän prosesseja ryhdyttiin myös kehittämään ripeästi. 

Puhtausalan ja Faromedian käyttämän toimintamallin etuna on se, että Puhtausala saa käyttöönsä isomman markkinointiviestinnän osaamisen. Faromedialla Puhtausalan markkinointiviestinnän parissa työskentelee neljä henkilöä, jotka vastaavat Puhtausalan ulkoisesta markkinointiviestinnästä, graafisesta suunnittelusta sekä Puhtausala-lehden toimituksesta ja tuotannosta. Kaikkien tiimiläisten työaika vaihtelee kuukausittain riippuen siitä, millaisia tarpeita Puhtausalalla on. 

”Verkostona työskentely on luottamukseen perustuva tapa tehdä yhteistyötä”

Verkostomainen yhteistyö vaatii onnistuakseen hyvän, säännöllisen, suoran ja selkeän yhteisen kommunikointitavan. Myös yhteiset järjestelmät helpottavat päivittäistä työntekoa. 

– Puhtausalan ja Faromedian yhteistyön kaltainen toimintamalli perustuu ennen kaikkea molemmin puoleiseen luottamukseen. Me raportoimme kuukausittain Puhtausalalle tekemästämme työstä ja päivittäisviestintään liittyvistä asioista sovitaan kerran viikossa pidettävässä markkinointipalaverissa. Isommat asiat työstetään erillisissä kehitysprojekteissa, kertoo Faromedian toimitusjohtaja Sanna Tapola. 

”Verkostomainen yhteistyö on toiminut yli odotusten”

Sekä Puhtausalan sisältöihin sukeltaminen että Puhtausalan tiimissä työskentely on otettu Faromediassa ilolla vastaan.

– Siivousala on pinta-alaltaan Suomen suurin toimiala, mutta alan vaikuttavuuden ja arvostuksen osalta on vielä paljon tehtävää. Tässä on lähtökohta, jota me ryhdymme viestinnässä muuttamaan. Ja olemme tästä haasteesta valtavan innoissamme, Tapola sanoo ja jatkaa: 

– Ilman hyvää johtamistapaa viestintäkään ei voi onnistua, onnistuminen on aina hyvän yhteistyön tulosta. Senkin osalta meillä on asiat paremmin kuin kunnossa: oppainamme liiton tuore strategia sekä Sari toiminnanjohtajana, joka on luonut tiimiimme ilmapiirin, jossa kurkotetaan kohti yhteistä tavoitetta pelkäämättä epäonnistumisia. 
 

Puhtausala ry