YrityselämäPuhtausala-lehti

Matkalla maailman parhaaksi

SmartPipe System Oy tarjoaa asiakkailleen ennakoivaa putkistojen kunnossapitopalvelua sekä tuotteita, jotka perustuvat mikrobipohjaisiin ympäristöystävällisiin ratkaisuihin.
Matkalla maailman parhaaksi
Teksti Sanna Tapola

14.04.2023

– Päätuotteenamme kehitämme mikrobikannoista putkistoja puhdistavia tuotteita. Mikrobit syövät tukoksia aiheuttavaa orgaanista jätettä ja poistavat epämiellyttäviä hajuja, kertoo SmartPipen liiketoiminnan kehitysjohtaja Mikko Eskola.

SmartPipe haluaa asemoitua luontevaksi osaksi puhtausalan ekosysteemiä.
– Puhtaus ei ole vain pintoja, vaan myös putkistojen puhtaanapitoa. Kun pesuaine toimii, kaikki siivouksessa irtoava lika päätyy lopulta viemäreihin ja aiheuttaa siellä ongelmia. Ratkaisumme hävittää myös putkiin pesiytyviä perhossääskiä, joka ovat alkaneet vieraslajina levitä myös Suomessa. Tässä mielessä olemme oikeasti luonteva osa puhtaanapidon toimintaketjua, Eskola sanoo.

Eskolan mukaan kyseessä ei sinänsä ole uusi teknologia, sillä samoja mikrobikantoja on käytetty esimerkiksi vedenkäsittelylaitoksissa jo 40-luvulta lähtien.
– Sen sijaan uudet käyttötarkoitukset ja eri mikrobiyhdistelmät ovat suomalaisia tuoteinnovaatioita, joista voimme koota erilaisia täsmäratkaisuja käyttötarpeen mukaan. Meillä on vahva kokemus siitä, mitä mikrobit saavat aikaan tai missä ne eivät toimi, selvittää Eskola.

Suomalainen innovaatio seilaa Karibialla

SmartPipe työllistää kymmenen henkeä ja yrityksellä on 350 huollettavaa asiakasta ympäri Suomea. Jälleenmyyntiverkostoa on kotimaan lisäksi tällä hetkellä pohjoismaissa, Itävallassa, Sveitsissä, Unkarissa, Hollannissa, Italiassa ja Arabiemiraateissa.

Isoimmat yksittäiset asiakkaat toimivat meriteollisuuden parissa.
– Esimerkiksi kaikki viimeiset Turun telakalla valmistetut isot risteilyalukset on varustettu SmartPipen älykkäillä annostelupumpuilla, jotka on ohjelmoitu annostelemaan mikrobiliuosta pitäen laivan viemäriputkistot kunnossa ja hajuttomina.

Yritys on tunnistanut myös siivoojat tärkeäksi kohderyhmäkseen.
– Haluamme tuoda tuotteemme laajemmin siivous- ja puhtaanapitoyritysten tietoisuuteen, sillä siivoojat ovat tekemisissä myös esimerkiksi pisoaarien hajuongelmien ja kärpästen kanssa. Heillä on yleensä myös paras tieto siitä, missä kohteessa on ongelmia, Eskola toteaa.

”Töissä on hyvä meininki”

Uteliaisuus on Eskolan mukaan ominaista SmartPipen yrityskulttuurille.
– Kokeilemme paljon ja meille on tosi tärkeää, että tunnelma tiimin kesken on hyvä.

SmartPipe on ottanut isoja askeleita muutamassa vuodessa, mutta yrityksen tavoitteet ovat paljon korkeammalla.
– Me olemme vasta alussa. Haluamme tulevaisuudessa tarjota maailman parhaat ratkaisut mikrobipohjaisessa puhtaanapidossa ja siten myös parantaa maailman hiilikädenjälkeä. Se vaatii, että kasvamme ja teemme aina sen, mitä lupaamme, Eskola päättää.

Puhtausala ry