Puhtausala-lehtiTyöhyvinvointi

Viisi vinkkiä rentouttavaan lomaan

Kesäloma lähestyy, mutta rennon oloisesta lomatunnelmasta ei ole tietoakaan ja työt kaatuvat niskaan. Kuulostaako tutulta?
Viisi vinkkiä rentouttavaan lomaan
Teksti: Miia Manner

22.06.2022

Rentousmentori Minna Loponen antaa viisi vinkkiä lomalle valmistautumiseen ja rentouttavan loman viettämiseen.

1. Aloita loma sinulle toimivalla tavalla

Toimiva keino on palauttaa muistiin aikaisempia kertoja, kun lomalle jääminen on onnistunut hyvin. On tärkeää löytää juuri ne keinot, jotka toimivat itselle. Silloin voi valmistella elämän sille mallille, että voi toteuttaa omannäköisen alun lomalleen: joku haluaa olla ensimmäisenä lomapäivänä lentokoneessa matkalla jonnekin, toinen haluaa vain levätä pari päivää, kolmannelle koko kodin siivoaminen toimii lomalle siirtymisrituaalina. Siivoaminen voi toimia oman mielen järjestelijänä samaan aikaan, kun koti puhdistuu. Kun lomalle jäämisen on suunnitellut itselleen toimivaksi, pääsee nopeammin rentouttavaan lomanviettotunnelmaan.

2. Varaa kalenterista aikaa töille, jotka on tehtävä ennen lomaa 

Lomaa edeltäville viikoille kannattaa varata aikaa töille, jotka on ehdottomasti tehtävä ennen lomalle jäämistä. Kun kalenterissa on merkintä kyseisille töille, ajan pyhittää silloin juuri niille asioille eikä kukaan muu voi varata kalenteristasi kyseistä hetkeä. Yleisesti, on hyvä tapa kirjoittaa palaverien pääkohdat muistiin ja tehdä itselle tehtävälista: aivot saavat tauon, kun tärkeimmät asiat on listattu paperille, eikä niitä tarvitse säilöä mielessä. Jos kuitenkin työt kasautuvat ja kaikki maailman kiireet kaatuvat niskaan, ota pieniä hetkiä itsellesi pitkin päivää. Hae kahvia, laita silmät kiinni, hengitä hetki. Kun pitää tietoisesti pitkin päivää pieniä taukoja, aivot eivät ylikuormitu niin helposti. Myös kehoa kannattaa liikuttaa useita kertoja päivässä: nouse varpaille, mene kyykkyyn, nosta hartioita, pyörittele ranteita. Kehon liike energisoi sekä kroppaa että mieltä.

3. Ole oman lomasi sankari

Loman viettämistäkin joku saattaa stressata etukäteen. Lomasta kannattaa suunnitella itselle rentouttava. Raskailta tuntuvia perinteitä voi myös muuttaa tai ainakin hieman hioa, vaikkapa vähentää mökkiemäntänä toimista pitkin kesää. Lomalla ei tarvitse uhrautua muiden vuoksi; ole oman lomasi sankari. Anna itselle lupa tehdä niitä asioita, mistä itse nautit. Jos vaikkapa puoliso tai joku perheenjäsenistä haluaa tehdä asioita, joista et itse enää nautikaan niin paljon, niin ota asia puheeksi. Voisivatko perheenjäsenet viettää osan lomasta omien harrastustensa parissa omissa oloissaan?

Anna itselle lupa tehdä niitä asioita, joista itse nautit.

4. Poista applikaatiot, piilota työkoneet

Kun loma koittaa, työhön liittyvät applikaatiot puhelimessa kannattaa sulkea kokonaan. Myös kaikki työvälineet ja laitteet kannattaa laittaa pois näkyviltä. Jos vaikkapa sähköpostit on luettava kerran viikossa, niin tietokone otetaan silloin esille ja laitetaan pois heti sen jälkeen. Poissa silmistä, poissa mielestä: työasiat eivät pulpahda mieleen niin helposti, kun työvälineet eivät ole esillä.

5. Helli mieltä ja kehoa – lempeästi kohti uusia rutiineja

Jos totaalinen väsymys kuitenkin pääsee yllättämään loman alussa, kannattaa kokeilla erilaisia keinoja, jotka voimaannuttavat omaa mieltä ja kehoa. Kevyt liikunta, musiikki, erilaisissa hoidoissa käyminen voivat auttaa. Kesäloma on myös erinomainen ajankohta aloittaa uusi rutiini. Jos olet vaikkapa pitkään haaveillut päivän aloittamista liikkumalla, lomalla rutiinin voi aloittaa ilman herätyskelloa.

Rentouttavaa ja ihanaa kesää kaikille! 

SSTL Puhtausala ry