InnovaatiotPuhtausala-lehti

Teipein tuunattu siivousrobotti voi olla päivän piristäjä

Siivousrobotteja huristelee vastaan jo monissa julkisissa paikoissa, mutta usein nuo itsekseen liikkuvat teknologiaotukset herättävät meissä kanssaliikkujissa vielä kummastusta. Ajaako se päälle, jos kävelen sen edestä? Mitä ihmettä se oikein tekee? Viestintää helpottaa, jos robotti välittää viestejä kanssakulkijoille teippausten avulla.
Teipein tuunattu siivousrobotti voi olla päivän piristäjä
Teksti Sanna Tapola Kuvat Lassila&Tikanoja, Sanna Tapola ja Tea Halme

07.06.2023

Siivousrobottien teippauksilla voidaan saavuttaa monenlaisia viestinnällisiä hyötyjä. Kysyimme siivousrobotteja maahantuovan CleanBotsin markkinointipäälliköltä Tea Halmeelta, miksi robotteja kannattaa tuunata teippaamalla.

– Yksi merkittävin ”tuunaushyöty” on ehdottomasti se, että teippausten avulla siivousrobotista voidaan tehdä helpommin lähestyttävä, Halme toteaa.

Kun robotin teippaa esimerkiksi hahmon muotoon, siitä tulee jollain tavalla inhimillisempi ja ihmisten on helpompi suhtautua siihen.

Erityisen hyvin robottien inhimillistäminen teippausten avulla toimii Halmeen mukaan kouluissa ja kauppakeskuksissa. Maailmalla robotteja tuunataan jo villimmin.

– Me olemme Suomessa vielä hillitymmällä linjalla, mutta näkisin, että erityisesti kouluissa, ja miksei muuallakin, olisi kiva, jos robotille olisi kehitelty joku hauska hahmo teippausten avulla, Halme miettii.

Robottihahmoilla on usein myös oma nimi. Halme vinkkaakin järjestämään roboteille nimikilpailuja, joihin voi sosiaalisessa mediassa osallistaa myös yrityksen asiakkaita ja sidosryhmiä. Oman nimen myötä roboteista tulee usein ihan oikeasti osa siivoustiimiä.

– Onhan se nyt mukavampi toimia tiimissä, jossa työkaveria voi kutsua nimellä. Robottien teippaukset voivat siis olla myös puhtaasti mielenpiristäjiä sekä sen kanssa työskenteleville että ulkopuolisille, Halme toteaa hymyillen.

Robotti voi olla brändilähettiläs

Sen lisäksi, että robotti voi olla hauska hahmo, sen kiiltävät kyljet toimivat Halmeen mukaan erinomaisesti mainospintana.
– Kun robotin teippaa yrityksen brändin mukaan, se toimii liikkuvana mainoksena siellä, missä se työtä tekee, Halme sanoo ja jatkaa:
– Tällöin robotista voi tulla yrityksen brändilähettiläs, joka herättää huomiota työskennellessään. Ihmiset ottavat niistä kuvia sekä videoita ja jakavat niitä sosiaalisessa mediassa. Mikä olisikaan sen parempi, kun saada aikaan muistijälkeä yrityksestä ilman sen kummempaa markkinointiponnistusta.

Siivousrobotin pintoja tai digitaalisia näyttöjä voi käyttää myös informaation välittämisessä.
– Teippaukset voivat olla myös hyvin informatiivisia. Teippauksessa kerrotaan tekstien ja värien avulla, mitä laite tekee. Silloin ympärillä liikkuvat ihmiset tietävät, mitä robotti on tekemässä ja osaavat ottaa sen huomioon omassa toiminnassaan, Halme kertoo.

Ilkivaltaa Halme ei halme tiedä robotteihin kohdistuneen, ja toisaalta teippauksilla voidaan hänen mukaansa vaikuttaa myös kiusantekoon.

– En usko, että hauska robottihahmo ainakaan houkuttelee ketään ilkivaltaan.

Cleanbotsin Tarmo-robottia kuvattiin Finnclean-messuilla ahkerasti. Tea Halme esitteli Cleanbotsin siivousrobotteja messuilla. (kuvat: Sanna Tapola ja Tea Halme)

Hauskasti tehty teippaus ajaa monta asiaa

Halme kertoo, että siivousrobottien teippauksiin suhtaudutaan isommalla mielenkiinnolla kuin teippaamattomaan robottiin.
– Esimerkiksi maaliskuisilla Finnclean-messuilla teipattu Tarmo-robotti herätti eniten huomiota ja oli selvästi kuvatuin robotti meidän osastollamme. Toki teippauksen pitää olla hauskasti ja hyvin toteutettu.

CleanBotsin toimittamista siivousroboteista teipataan Halmeen mukaan noin puolet.
– Asiakkaamme yleensä teippauttavat ne itse, mutta me luonnollisesti avustamme siinä toimittamalla suunnittelijoille tarkat mittapiirrokset roboteista. Ja tarvittaessa teippaukset onnistuvat myös meidän kauttamme.

Hauskasti tehty teippaus voi ajaa montaa asiaa. Millainen on hauskin teippaus, jonka Tea Halme on nähnyt?
– Kyllä se on vähän meidän Tarmon näköinen. En nyt muista tarkalleen, mutta kyljessä oli tosi naseva iskulause, joka sopi siihen paikkaan erinomaisesti. Se on jäänyt itselleni parhaiten mieleen.

---------------------

Haluatko lukea lisää?

Artikkeli on julkaistu Puhtausala-lehdessä 2/2023. Pääset lukemaan lisää mielenkiintoisia artikkeleita tilaamalla Puhtausala-lehden kotiisi tai työpaikalle näin: 

  1. Liity Puhtausala ry:n jäseneksi
  2. Tilaa lehti ilman jäsenyyttä. 
  3. Osta digitaalinen näköislehti verkkokaupastamme.​​​​
Puhtausala ry