YrityselämäPuhtausala-lehti

Uusi yritysjäsen: Serfinossa annetaan tilaa ideoinnille

Serfino Oy on palveluyhtiö, joka haluaa tehdä asiakkaan arjesta kaikin puolin helpompaa.
Uusi yritysjäsen: Serfinossa annetaan tilaa ideoinnille
TEKSTI MIIA MANNER KUVAT SERFINO OY PUHTAUSALA-LEHTI 2/22

05.09.2022

Toimitusjohtaja Tiina Lindfors perusti Serfinon vuonna 2019. Lindfors on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri, mutta ihmisläheisyys ja asiakaspalvelukeskeisyys ovat viehättäneet häntä aina. Lindfors työskenteli aiemmin pankki- ja finanssisektorilla. 

– Silloin huomasin, että oli erittäin vaikeaa löytää palveluntarjoajaa auttamaan omassa arjessa. Halusin siihen muutoksen. 

Serfinon palveluvalikoima sisältää muun muassa kodinhoitoa, siivousta, lastenhoitoa, opetusta, kokkipalveluita, puutarhanhoitoa, assistenttipalveluita ja myös remontit onnistuvat. Asiakkaiden elämässä autetaan kokonaisvaltaisesti. 

Hyvät työolot luovat hyviä palveluita

Hyviä palveluita luodaan Lindforsin mielestä hyvien työntekijöiden avulla.

– Työntekijöiden  viihtyvyys, tiimihenki ja se, minkälaista meillä on olla töissä, on minulle ensiarvoisen tärkeää. Hyvien työolojen luominen luo myös laatua palveluihin.

Lindfors sanoo, että siivous on todella rankkaa työtä.

– Työtä ei jaksa tehdä, ellei ehdi syödä lounasta. Korostamme kaikille taukojen merkitystä merkitsemällä ne erikseen työvuorolistaan.

Kysyn kodinhoitajilta säännöllisesti, mitä asioita pitäisi parantaa tai tehdä toisella tapaa.

Työntekijöitä on tällä hetkellä noin kaksikymmentä. 

– Avoimen keskustelukulttuurin luominen on kaiken a ja o. Haluan, että asioista puhutaan avoimesti, sillä ainoastaan siten voimme kehittyä. Kysyn kodinhoitajilta säännöllisesti, mitä asioita pitäisi parantaa tai tehdä toisella tapaa. Haasteet eivät ratkea, jos niistä ei uskalla puhua eikä toimintaa voi kehittää, jos en tiedä, mitkä asiat kaipaavat muutosta. 

Lindforsin yrityksessä tuetaan jokaisen yksilön vahvuuksia. Omaan ajatteluun kannustaminen ja oivaltaminen ovat myös Lindforsille tärkeitä seikkoja. 

– Ihmisissä on valtavasti potentiaalia, jos antaa ideoinnille tilaa. Asiakasrajapinnasta tulee paljon huikeita ideoita. 

Palvelukulttuuri murroksessa

Asiakaskunnassa on kiireisiä ihmisiä, jotka haluavat ostaa helppoutta. 

– Palveluita ostetaan monipuolisesti laajalla kirjolla, eli mikään yksittäinen palvelu ei erotu sen suhteen.

Lindfors uskoo, että Suomessa on tapahtumassa palvelukulttuurin murros.

– Uskon, että palvelualan työntekijöistä halutaan pitää parempaa huolta. Lisäksi palvelukulttuuri on muuttumassa siihen suuntaan, että palveluja ostetaan entistä enemmän. Kun palveluja ostetaan enemmän, voimme luoda Suomeen uusia työpaikkoja. Me maksamme työntekijöille palkkaa yli TES:n. Parempi palkkaus luo parempaa arvostusta työlle.

Lindfors kuuli vinkin puhtausalasta eräältä tiimiläiseltään, joka kuuli puhtausalasta verkostoltaan.

– Huomasin, että yhdistyksellä on paljon erilaisia, kiinnostavia koulutuksia. Lisäksi haluamme olla mukana tukemassa alan kehitystä. Pidän sitä todella tärkeänä, Lindfors päättää. 

 

 

Puhtausala ry