Puhtausala-lehtiYrityselämä

Yritysjäsenesittelyssä Lempi Kodinhoito Oy

Lempityöpaikassa tähtiä ovat työntekijät.
Yritysjäsenesittelyssä Lempi Kodinhoito Oy
Teksti Miia Manner

17.03.2023

Lempi Kodinhoito Oy syntyi kaksi vuotta sitten, kun pääomasijoitusyhtiö Saari Partners osti Stellan kotisiivousliiketoiminnan. Yrityksen kotipaikka on tällä hetkellä Lauttasaaressa Helsingissä.
– Lempi Kodinhoidon juuret juontavat vuoteen 1998, jolloin meidät tunnettiin nimellä Kodinavux, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Leena Meri, joka on toiminut yrityksen johdossa myös Kodinavuxin ja Stellan aikaan.
Lempi Kodinhoidon ydinosaamista ovat kotiin tuotettavat siivouspalvelut, joita yritys tarjoaa sekä arvonlisäverollisena että verottomana. Arvonlisäverottomien siivouspalveluiden asiakkailla toimintakyky on syystä tai toisesta alentunut.
– Teemme yli 5 000 siivouskäyntiä kuukaudessa Helsingin, Espoon, Vantaan, Oulun, Turun, Tampereen, Kuopion ja Lahden lähiseuduilla ja meillä on noin 250 työntekijää.

Erilaiset kulttuurit rikkautena

Meri toteaa, että yrityksen arvoista vastuullisuus on ykkönen.
– Seuraamme toimintamme ympäristö- sekä sosiaalisia vaikutuksia ja raportoimme niistä ESG-ohjelman mukaisesti. Muita arvojamme ovat arvostus ja välittäminen, joiden toivomme näkyvän erityisesti työntekijöidemme arjessa. Esimerkiksi noin 50 prosenttia työntekijöistämme on kuukausipalkalla, mikä tuo työntekijöiden arkeen turvaa ja vakautta, eikä työntekijän tarvitse kerätä osa-aikaisia työsuhteita monesta eri paikasta.
Tavoitteena ja tahtotilana on luoda kodinhoitoalan lempityöpaikka, joka panostaa työntekijöiden hyvinvointiin sekä laadukkaaseen siivoustyöhön ja asiakaspalveluun.
– Toimistolle tullaan kentältä esimerkiksi lounastamaan. Usein kuulemme, että tuntuu siltä kuin tulisi kuin kotiin, eli ihmiset viettävät taukoja toimiston väen kanssa mielellään, kertoo yrityksen henkilöstöpäällikkö Nina Maurola.
– Meillä on paljon eri kansallisuuksia ja ihmisiä erilaisista kulttuureista. Se on meillä rikkaus; opimme itsekin koko ajan heiltä paljon uusia asioita, Maurola jatkaa.
– Yhdistämme myös perheitä. Eräs työntekijä juuri kysyi minulta, voisiko hänen miehensä päästä meille töihin Filippiineiltä. Lähdimme edistämään asiaa ja nyt mies on täällä, ja työn alla on myös pariskunnan lasten tänne saaminen.

Työntekijä on tähti

Brändiä rakennetaan kentällä olevien tähtien ympärille, ei johtajien ympärille.
– Ihmiset, jotka tekevät siivoustyötä, ovat meidän yrityksessä tähtiä. Jos heillä ei ole hyvä olla, ei yrityksen johdossa tai toimihenkilöilläkään ole hyvä olla. Haluamme todella kohottaa siivoojan työn arvostusta. Esimerkiksi puhtauspäivänä lähdimme kentälle tekijöiden mukaan. Näin käytännössä, mitä siivooja tekee päivänsä aikana, ja saimme jutella ja vaihtaa kuulumisia rauhassa, Meri sanoo.
– Olemme erittäin ylpeitä siitä, että meille halutaan töihin, emmekä tällä hetkellä kärsi työvoimapulasta. Työntekijämme suosittelevat meitä ystävilleen ja tuttavilleen, mistä olemme todella ylpeitä.
Puhtausala ry:een Lempi liittyi verkostoitumisen ja vuoropuhelun vuoksi.
– Ajattelemme, että maailmaa ei yksin pelasteta ja alan kilpailijat ovat kavereitamme. Toivomme vuoropuhelua yhdistyksen kanssa. Luemme tiedotteita ja lehteä innokkaasti ja tiedämme kenen puoleen kääntyä, kun tarvitsemme näkemystä ja opastusta. Haluamme olla yhdessä yhdistyksen kanssa nostamassa alan arvostusta, Meri päättää.

Puhtausala ry