VaikuttavuusPuhtausala-lehti

Osaamisen kehittäjän into on sammumaton

Pitkän linjan ammattilainen Merja Oljakka haluaisi kehittää puhtausalan osaamista niin, että jatkossa olisi mahdollista opiskella entistä ketterämmin nykyistä pienempiä kokonaisuuksia eri kielillä.
Osaamisen kehittäjän into on sammumaton
Teksti Satu Hakala Kuvat SOL Palvelut

15.06.2023

Merja Oljakkaa odottavat eläkepäivät syyskuussa, mutta hän lupaa vaikuttaa puhtausalalla jatkossakin.
– Kun on ikään kuin syttynyt tälle alalle, niin sitä paloa on aika vaikea sammuttaa.

Oljakka vastaa osaamisen kehittämisestä SOL Palvelut Oy:n henkilöstön kehityksen johtajana. Opetushallituksen puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen työelämätoimikunnassa hän on puheenjohtajana.

Ketterää työssäoppimista

SOLissa on panostettu henkilöstön koulutukseen ja kehittämiseen jo yli 30 vuotta.
– Meillä on omia kouluttajia, jotta pystymme vastaamaan substanssiosaamiseen asiakasrajapinnassa ja saamaan henkilöstölle tarvittavaa teknistä osaamista.

Valtakunnallisella tasolla opetushallituksessa Oljakka on ollut kehittämässä puhtausalan tutkintojärjestelmää ja puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan tutkintoja.

Olen iloinen, että nyt meillä on kolme tutkintoa, kun alussa niitä oli kahdeksan. 

Nykyään ollaan enemmän asiakkaan rajapinnassa ja arjessa opettamassa henkilöstöä. Tätä edellytetään myös opetushenkilöstöltä.

– Haastamme oppilaitosyhteistyökumppaneitamme jatkuvaan kehittämiseen myös tutkintojen osalta, jotta saamme aikaan sellaista osaamista ja tutkintokokonaisuuksia mitä tarvitaan. Tulevaisuudessa tutkintoja tulisi koota nykyistä ketterämmin, koska alamme tarvitsee myös työntekijätasolla liiketoiminnan ja palvelunmuotoilun osaamista substanssiosaamisen lisäksi. Työssä jaksaminen, hyvinvointi ja kestävä työtahti vaativat myös osaamista tämän päivän työelämässä.

– Yksi avaintekijä on osaavat työpaikkaohjaajat, joilla on alan osaamista ja opettamisen taitoja sekä se, miten oppilaitokset pystyvät tukemaan yrityksiä tämän tyyppisessä yhteistyössä, joka hyödyntää tutkintojen suoritusten ohjausta ja myös normaalia työssä ohjaamista.

”Ei tehdä perusasioista rakettitiedettä”

Kouluttautumisen lisäksi puhtausalalla ovat erinomaiset etenemismahdollisuudet.
– Yhtä ketterää alaa ei tule heti mieleeni sen suhteen.

– Osaamisen yhtenä haasteena näen, miten pystymme tuomaan alalle sellaista tarvittavaa osaamista pienempiin osaamiskokonaisuuksiin, joista saadaan riittäviä pätevyyksiä aikaan, koska tällä alalla kaikki eivät tarvitse yhtä laajaa osaamista. Miten nämä pienemmät osa-alueet hyväksyttäisiin ja että ne kattaisivat asiakkaiden vaatimukset, Oljakka pohtii.

Oljakan mielestä on tärkeää ymmärtää puhtausalan työvoiman monimuotoisuus ja sen mukaan tuomat haasteet osaamiseen sekä sen kehittämiseen.

– Tarvitaan yhteisymmärrystä ja keskustelua palvelun ostajien ja tuottajien välillä siitä, millaisia vaatimuksia edellytetään niin kielellisen osaamisen kuin työkokemuksen ja tutkintovaatimusten osalta. Osaaminen ei synny hetkessä, mutta meillä on motivoituneita tekijöitä, joista syntyy osaajia ajan kanssa. Oppilaitosyhteistyössäkin tarvitaan ketterämpää osaamisen tunnistamista, jotta saavutetaan niitä tutkintovaatimuksia, joita asiakkaat edellyttävät. Tämä on yksi murroskohta, joka meillä on tällä hetkellä.

Verkko-oppimisympäristö on kehittynyt isoilla harppauksilla.
– Sinne pitäisi rakentaa yhdenmukaisia perusosaamiseen liittyviä ohjelmia, joista tulisi hyvin kiteytetysti juuri ne asiat mitä työssä tarvitaan. Ei tehdä perusasioista rakettitiedettä, vaan mahdollisimman yksinkertaista ja selkeää, jotta niitä voisivat hyödyntää niin pienet kuin suuret yritykset ja alan oppilaitokset.

Robotiikka lisää kiinnostusta

Oljakka arvelee, että jo vuosina 2025–2030 työympäristömme näyttävät erilaisilta robotiikan ja tekoälyn kehittyessä.

Robotiikka tulee lisäämään kiinnostusta ja mielekkyyttä työhön sekä autonomiaa. 

– Robotti voi olla ikään kuin työkaveri työntekijän ja esimiehen näkövinkkelistä. Tämän työn kehittämisellä ja kasvamisella on merkitystä tulevaisuudessa myös alan vetovoimaisuudessa.

– Entä kuinka nopeasti tekoäly kehittyy niin, että se tukee meitä päivittäin työssämme? Nämä tulevaisuuden osa-alueet pitää sekä ammatillisen koulutuksen että yrityksen puolella pystyä valjastamaan arkikäyttöön unohtamatta vuorovaikutustaitoja, joita tarvitsemme ymmärtääksemme itseämme ja muita, Oljakka sanoo.

Parkanolaisesta kasvoi rautainen ammattilainen

Ujosta parkanolaisesta opiskelijasta kasvoi rautainen ammattilainen.
– Olen ylpeä siitä, miten olen yhdessä tiimini ja verkostojen kanssa pystynyt kehittämään osaamisen kehittämisen osa-alueita ja oppimista. Olen ylpeä siitä, miten meillä SOLissa on kehitetty ja koulutettu palveluvastaavia toimimaan erilaisissa toimintaympäristöissä ja kasvamaan urapoluilla sekä esimiestyötä enemmän palvelevaan ja couchaavaan suuntaan. Olen myös ylpeä omasta ammattitaidostani.

– Eräs esimieheni sanoi minulle vuosikymmeniä sitten, että katso maailmaa laajemmin kuin omien silmälasien läpi, jotta näet kokonaisuuden, mahdollisuudet ja osaat hyödyntää niitä. Tämä ohje on kulkenut matkassani.

Mitä teet, kun jäät eläkkeelle?
– Otan muutaman viikon irtioton, ja lähden lomareissulle. Mietin, katselen ja hengähdän ja nautin pienen pojanpoikani seurasta!

---------------------

Haluatko lukea lisää?

Artikkeli on julkaistu Puhtausala-lehdessä 2/2023. Pääset lukemaan lisää mielenkiintoisia artikkeleita tilaamalla Puhtausala-lehden kotiisi tai työpaikalle näin: 

  1. Liity Puhtausala ry:n jäseneksi
  2. Tilaa lehti ilman jäsenyyttä. 
  3. Osta digitaalinen näköislehti verkkokaupastamme.​​​​
Puhtausala ry