Tiede ja tutkimusPuhtausala-lehti

SusFlow – jotta laivaliikenne keinuisi aalloilla puhtaammin

Vastuullisuustietoa ei kannata kerätä keräämisen ilosta. Tietoa on hyödynnettävä tehokkaasti ja omaan toimialaan kannattaa pyrkiä vaikuttamaan, jotta tieto kumuloituisi positiiviseksi dominoefektiksi.
SusFlow – jotta laivaliikenne keinuisi aalloilla puhtaammin
Teksti Riitta Sirén Kuvat kuvapankki

31.10.2023

Turun yliopiston ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n Sustainability Through Information Flows (SusFlow) -tutkimushankkeen tavoitteena on kerätä monipuolisesti tietoa laivanrakennusverkostosta, jotta laivaliikenteestä saataisiin puhtaampaa. Yksi kysymys on, miten laivojen putkistoissa kulkevaa kemikaalikuormaa saadaan tehokkaasti vähennettyä?

Laivaliikenne vaikuttaa haitallisesti meriin ja ympäröivään luontoon, sillä se tuottaa päästöjä niin mereen kuin ilmaan. Uusissa laivoissa on siirrytty käyttämään ympäristöystävällisempiä polttoaineita, mutta alusten huollossa käytetyt kemikaalit ja jätevedet kuormittavat meriä edelleen. Petraamisen mahdollisuuksia kuitenkin on, ja suomalaisilla toimijoilla on mahdollisuus vaikuttaa alaan ennakoivasti myös globaalisti.

SusFlow-tutkimushankkeessa halutaan kehittää laivanrakennusverkostoa entistä avoimemmaksi, kestävämmäksi ja ympäristöystävällisemmäksi. Hanke tukee laivaprojekteihin osallistuvia yrityksiä tuomaan monipuolisemmin esiin vastuullisuuteen vaikuttavia prosesseja ja ratkaisuja.

Tiedon jakaminen on kilpailuvaltti

SusFlowssa huomioidaan laivan koko elinkaari rakentamisesta liikennöintiin. Hanke tarkastelee laajalti laivanrakennusverkoston kykyä tuottaa vastuullisuustietoa. Kun tietoa on saatavilla koko toimialalle, on verkoston eri toimijoiden mahdollista kehittää omasta toiminnastaan ympäristöystävällisempää ja samalla kehittyy koko toimiala.

Projektissa piilee myös mahdollisuus parantaa suomalaisten toimijoiden kilpailukykyä: mikäli Suomessa ylitetään laivanrakentamiseen liittyvien ympäristökriteerien minimitasot, se saattaa kiristää näitä globaaleja minimitasoja ja siten tuoda Suomelle kilpailuetua. Tehokkaammalla yhteistyöllä ja tiedonjakamisella on tässä iso rooli, ja sitä hankkeessa pyritään edistämään.

Älykkäät putkiaivot

Yksi SusFlow-hankkeessa mukana olevista tahoista on suomalainen cleantech-alan yritys SmartPipe System Oy. Heidän kehittämänsä teknologian avulla laivojen käyttämien puhdistusaineiden määrää voidaan optimoida ympäristöystävällisesti tekoälyä hyödyntäen.

Samalla, kun risteilymatkustajat nauttivat yläkannella sateenvarjodrinkeistä ja meren kauneudesta, kulkee laivan putkistossa melkoinen määrä ei-niin-katseenkestävää tavaraa.

– Laivaelämän kuormitus laivan biologiselle puhdistuslaitteistolle on melkoinen, sillä niin ravintolat, baarit, hytit, wc-tilat ja henkilöstön tilat tuottavat jätettä. Putkiston kautta kulkee päivittäin satoja tuhansia litroja harmaata vettä. Lisäksi etenkin keittiön pesuvesien mukana tuleva rasva on iso ongelma, SmartPipe Systemsin liiketoiminnan kehitysjohtaja ja uuden teknologian isä Mikko Eskola kuvailee puhdistuslaitteiston jatkuvaa rasitusta.

Sanomattakin on selvää, että kun puhdistuslaitteisto toimii paremmin, aiheutetaan vähemmän ympäristökuormitusta.

Koneoppiminen tuo ennakoitavuutta

SmartPipe Systems on varustanut uusimmat Turun telakalla valmistuneet isot risteilyalukset älykkäillä annostelulaitteilla, jotka annostelevat laivojen putkistoon oikeat aineet oikeaan aikaan. Seuraava askel on lisätä laitteistoihin – nykyisiin ja tuleviin – sensoriteknologiaa.

Kehitetty teknologia hyödyntää tehokkaasti koneoppimista. Sensorit analysoivat koko laivan putkistoa esimerkiksi virtaamien ja kerrostumien mittaamisen osalta.

Putkistoista kerätty data tuottaa myös juuri oikeanlaista tietoa ympäristöraportoinnin tueksi.

– Algoritmeihin perustuva analytiikka ohjaa putkistoa lääkitsemään itse itseään päätelmien perusteella, ja se osaa myös oppia menneistä. Lisäksi saman laivueen laivat voidaan linkittää keskenään niin, että ne opettavat toinen toisiaan ja ammentavat toistensa mittaustuloksista. Putkistoista kerätty data tuottaa myös juuri oikeanlaista tietoa ympäristöraportoinnin tueksi. Systeemiä voisi totta kai hyödyntää muuallakin kuin laivoissa. Esimerkiksi isot hotelliketjut, joilla on satoja kiinteistöjä, hyötyisivät varmasti puhdistuksen analytiikasta, Eskola avaa koneoppimisen mahdollisia saavutuksia.

Vähemmän kemiaa

Laivojen ympäristövaikutuksia voidaan myös tehokkaasti hallita, niin käytössä olevien puhdistustuotteiden määrän kuin annostelunkin osalta.

Kone auttaa ihmistä määrittelemällä oikea-aikaisesti, mitä ainetta putkistoon kannattaa laittaa, milloin ja kuinka paljon.

– Puhtaanapito ja annostelu helpottuu, kun tuotteita on vähemmän. Nykyäänhän siivouksen ohjeistettavuus on vaikeampaa, kun tuotteita on paljon ja tietoa pitää pystyä omaksumaan nopeasti. Siivoamiseen on käytettävissä myös vähän aikaa. Lisäksi kone auttaa ihmistä määrittelemällä oikea-aikaisesti, mitä ainetta putkistoon kannattaa laittaa, milloin ja kuinka paljon. Puhdistuskemikaalien vähentäminen on lisäksi myös kustannustehokkaampaa, Eskola kertoo.

---------------------

Haluatko lukea lisää?

Artikkeli on julkaistu Puhtausala-lehdessä 3/2023. Pääset lukemaan lisää mielenkiintoisia artikkeleita tilaamalla Puhtausala-lehden kotiisi tai työpaikalle näin: 

  1. Liity Puhtausala ry:n jäseneksi
  2. Tilaa lehti ilman jäsenyyttä. 
  3. Osta digitaalinen näköislehti verkkokaupastamme.​​​​
Puhtausala ry