Puhtauden helmetPuhtausala-lehti

Siivottavana 50 000 kulttuurihistoriallista neliömetriä

Motivoituneiden ihmisten ja uusimman tekniikan voimin toimiva Stockmann elää sesongeissa ja tapahtumissa.
Siivottavana 50 000 kulttuurihistoriallista neliömetriä
Teksti: Irma Tapaninen Kuvat Vesa Laitinen

11.06.2024

Stockmann on ikoninen brändi, josta monilla on jokin mielikuva. Helsingin ydinkeskustassa sijaitseva tavaratalo on muovannut suomalaista kulttuuria ja suomalaisuutta 1930-luvulta saakka. Se on eurooppalaisen kaupunkielämän symboli, jossa sekä tilat että tuotteet edustavat viimeisintä muotia.

Viihtyisät olosuhteet ovat osa Stockmann-brändiä:
– Puhtauspalveluissa olemme tehneet jo pitkään yhteistyötä ISS Palvelut Oy:n ja Leo Clean Oy:n kanssa, joilta myös tavaratalossa toimivat kahvilat, ravintolat ja muut kumppanimme ostavat siivouspalvelunsa, kertoo Stockmannin kiinteistöpalvelu- ja ympäristöpäällikkö Susanna Segercrantz. Hän vastaa kaikista puhtaanapitoon, jätehuoltoon ja ympäristöjärjestelmään liittyvistä palveluista.

Vasemmalta oikealle: Stockmannin kiinteistöpalvelu- ja ympäristöpäällikkö Susanna Segercrantz, ISS Palvelujen siivooja Ruta Pill ja palveluesimies Nina Lindgors.

Kiinteistö muuttuu ja elää ajassa

Kiinteistö on kulttuurihistoriallisesti arvokas ja sitä on uudistettu, korotettu ja laajennettu useita kertoja. Tavaratalossa on kaksitoista kerrosta, joista kolme sijaitsee maanpinnan alapuolella. Myymäläpinta-ala on noin 50 000 neliömetriä, huolto- ja pysäköintitilat mukaan luettuna kokonaispinta-ala on noin 130 000 neliömetriä. Arkkitehtonisesti tavaratalo koostuu eri aikakausien kerrostumista ja siksi tiloissa on paljon erilaisia pintamateriaaleja.

– Lattioiden ylläpitosiivous on suunniteltu siten, että sama siivousmenetelmä sopii kaikille pintamateriaaleille, kertoo ISS Palvelujen palveluesimies Niina Lindfors.

Alkuperäisen, vuonna 1930 avatun tavaratalon maanpäälliset osat on suojeltu Museoviraston määräyksellä. Sisätiloissa säilytettäviksi on määrätty alkuperäinen lasikatteinen keskihalli ja siihen liittyvä päähissiaula, pääporrashuoneet, henkilökunnan paternosterhissi sekä johtokunnan kokous- ja toimistotilat.

Lindforsin mukaan kiinteistön tiloissa on helppo liikkua ja joka paikkaan pääsee myös siivouskoneiden kanssa. Tavaratalossa on 35 tehokasta ja kookasta hissiä sekä 44 liukuporrasta.

Myymäläsuunnittelu ottaa huomioon pintamateriaalien valinnassa, että niiden ylläpito olisi mahdollisimman helppoa ja tehokasta.

Sesongeissa elävälle tavaratalolle on ominaista, että lattioilla on paljon vaihtuvia mattoja ja muuta kampanjarekvisiittaa. Lindforsin mukaan nykyaikaisten mattojen päältä voidaan ajaa yhdistelmäkoneella ja niiden puhtaanapito on tullut helpommaksi. Myymälätiloissa on paljon pölyä kerääviä nurkkia ja peilejä, jotka vaativat siivoojilta jatkuvaa tarkkailua ja tarpeen mukaista puhdistusta.

– Tapahtumatiimimme järjestää monipuolisia tapahtumia yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa, Segercrantz kertoo. Siivoukseen vaikuttaa myös Stockmannin elämyksellinen toimintamalli. Tavaratalo on koko ajan muutoksessa brändivaihdosten ja tilamuutosten takia. Asiakasvirrat vaihtelevat voimakkaasti erilaisten sesonkien, kampanjoiden ja tapahtumien myötä.

Siivoojat osallistuvat Stockmannilla myös asiakkaiden neuvontaan. 

Ei kilpailua vaan yhteistyötä

Stockmannin sopimuskumppanina toimivien siivousliikkeiden vastuualueet on jaettu siten, että Leo Clean tekee pääasiassa erikoistöitä, kuten lattioiden peruspuhdistuksia, liukuportaiden puhdistusta ja ikkunanpesuja. Tavaratalossa on yhteensä 23 suurta näyteikkunaa ja vanhan kiinteistön ikkunat vaativat erityistä osaamista. ISS Palvelut puolestaan vastaa päivystys- ja ylläpitosiivouksesta suurimmassa osassa taloa.

– Siivousliikkeet eivät kilpaile meillä keskenään, vaan ovat yhteistyökumppaneita, Segercrantz sanoo ja vakuuttaa, että rajat siivousliikkeiden tehtäväkenttien välillä on sovittu tarkkaan. Myös myyjät osallistuvat tavaratalon puhtaanapitoon: He puhdistavat kaikki ne tasopinnat, joissa myytävänä olevat tuotteet ovat esillä.

– Päivystyssiivous on tavaratalon aukioloaikoina tehtävää ylläpitosiivousta, johon kuuluu wc-tilojen tarkistussiivousten ja tapahtumiin liittyvien tehtävien ohella jatkuva valmius vahinkojen varalta, Lindfors kertoo.

Päivystäjien täytyy tuntea talo ja osata keskittää työtehtävät tapahtumien mukaisesti oikein. Siivoojat osallistuvat aukioloaikoina myös asiakkaiden neuvontaan.

Lindforsin tiimiin kuuluu noin kymmenen ammattitaitoisen päivystyssiivoojan ydinryhmä. Segercrantzin mukaan siivoojat saavat näkyä, mutta jotkut tehtävät on helpompi suorittaa silloin, kun asiakkaita ei ole paikalla.

Imuroinnit, yhdistelmäkoneella ajot ja wc-tilojen ylläpitosiivoukset tehdään aamuisin ja iltaisin tavaratalon aukioloaikojen ulkopuolella. Siivoojia on paikalla lähes vuorokauden ympäri, aamukuudesta aamuyhteen. Seitsemänä päivänä viikossa tehtävä työ vaatii useiden kymmenien siivoojien työpanoksen.

Stockmannin tavaratalokiinteistö valmistui arkkitehti Sigurd Frosterusin ehdotuksen pohjalta vuonna 1930. Oik. Siivooja Ruta Pill viihtyy työssään Stockmannilla. 

Ympäristöasioissa kehityksen kärjessä

Segergrantz puhuu innostuneesti siitä työstä, jota Stockmannilla tehdään ympäristöjärjestelmä ISO 14001 sertifikaatin puitteissa:
– Ympäristökysymyksiin liittyy paljon EU-tason ja maailmanlaajuista sääntelyä, uusia innovaatioita ja jatkuvasti kehittyviä toimintatapoja, joissa haluamme olla edelläkävijöinä mukana.

Stockmannilla jätteet lajitellaan kymmeneen eri jakeeseen. Eniten kertyy biojätettä, pahvia ja energiajätettä. Jätteen määrä vaihtelee paljon sesonkien mukaan, mutta esimerkiksi pahvia tulee keskimäärin vajaat 20 tonnia kuukaudessa.

Segergrantzin mukaan 85 prosenttia jätteestä ohjataan polttamisen sijasta kiertotalouteen uudelleen hyödynnettäväksi. Myös asiakkaille on järjestetty mahdollisuus tuoda Stockmannille kosmetiikka- ja tekstiilijätettä, jonka kierrätetään yhteistyössä Helsingin seudun ympäristöpalvelujen (HSY) kanssa.

ISS Palveluilla on toimipisteessä erillinen ympäristöhoitaja, jonka vastuualueelle kuuluu kaikkien jäteastioiden tyhjennys ja puhdistus. Siivousliikkeet toimivat Segercrantzin ”silminä” kiinteistön tarpeisiin:

– Arvostan sitä, että siivoojat raportoivat havaitsemistaan puutteista ja vioista sekä kertovat ideoitaan toiminnan kehittämiseksi.

Hulppeat huoltotilat kierrätystä ja siivousta varten

Käymme tutustumassa myös maanalaisiin tunneleihin ja huoltotiloihin, jotka valmistuivat vuosina 2005–2010 toteutetun rakennusprojektin tuloksena. Siellä ovat muun muassa modernit jätteiden lajittelutilat ja laitteet, joissa pahvipakkaukset murskataan tilaa säästäväksi pieneksi muruksi ja biojäte kerätään niin, että voidaan seurata, kuinka paljon ja mistä toimipisteistä jätettä kertyy.

Harvinaisen upeassa siivouskeskuksessa on Lindforsin toimisto ja lisäksi kunnolla tilaa pyykkihuoltoa sekä siivousvälineiden ja koneiden huoltoa ja säilytystä varten. ISS:n käytössä olevan tilan pinta-ala on noin 100 neliömetriä, ja myös Leo Cleanilla on käytössään vastaava siivouskeskus. Lindfors kiittelee, että tilassa on hyvin sijoitettuja veden tuloja ja viemäröintejä sekä pistorasioita ja voimavirtapistorasioita, jotka mahdollistavat siivouskoneiden asiallisen latauksen ja toimivan pyykkihuollon.

– Siivousta helpottaa ja siivoojaa motivoi se, että kaikki tavarat ovat puhtaita, ehjiä ja omilla paikoillaan, sanoo myös siivouskeskukseen tyytyväinen siivooja Ruta Pill ISS Palvelut Oy:stä.

Stockmann-brändi on motivaatiotekijä

Lindforsin mukaan siivoojat viihtyvät Stockmannilla niin hyvin, että hänellä ei ole ollut pulaa työntekijöistä. Erään siivoojan työura on kestänyt jo 30 vuotta. Ryhmään kuuluu opiskelijoita, joista monet jatkavat työskentelyä vielä opintojen päätymisen jälkeen:

– Viihtymiseen vaikuttavat työpaikan keskeinen sijainti, hyvät ihmissuhteet ja yhteistyö eri ammattiryhmien kesken, työkohteen upea miljöö, tehtävien monipuolisuus ja vaihtuvat sesongit, jotka tekevät työstä mielekästä, Lindfors arvioi.

– Olen ollut täällä töissä jo kerran aikaisemmin ja tulin takaisin, koska minusta on upeaa olla stockmannilainen, sanoo puolestaan siivooja Ruta Pill.

---------------------

Haluatko lukea lisää?

Artikkeli on julkaistu Puhtausala-lehdessä 2/2024. Pääset lukemaan lisää mielenkiintoisia artikkeleita tilaamalla Puhtausala-lehden kotiisi tai työpaikalle näin: 

  1. Liity Puhtausala ry:n jäseneksi.
  2. Tilaa lehti ilman jäsenyyttä. 
  3. Osta digitaalinen näköislehti verkkokaupastamme.​​​​
Puhtausala ry