Puhtauden helmetPuhtausala-lehti

Hotellikaunotar ja 42 pientä siivouskomeroa

Hotelli Tornissa kerroshoitajat palvelevat kansainvälistä asiakaskuntaa ja työskentelevät perinteikkään kiinteistön tiloissa.
Hotellikaunotar ja 42 pientä siivouskomeroa
Teksti Irma Tapaninen Kuvat Vesa Laitinen

23.10.2024

Hotelli Torni avattiin Helsingin keskustassa vuonna 1931. Valmistuessaan se oli Suomen korkein rakennus ja on yhä yksi Suomen korkeimmista hotelleista. Tornin legendaarinen maine koostuu kulttuurista, taiteesta, historiasta, kansainvälisyydestä ja siitä, että se on ollut aina uudistusten etujoukoissa.

Torni oli suljettuna historiansa perusteellisimman remontin vuoksi vuoden 2019 joulukuusta vuoden 2022 huhtikuuhun. Kaikki sisätilojen pinnat sekä putkistot, ilmavaihto, ikkunat, ovet ja valaistus uusittiin ja American Bar siirrettiin alkuperäiselle paikalleen.

– Kiinteistön julkisivu on suojeltu, mutta koska Torni on rakennettu alun perin hotelliksi, niin sisätiloissa voidaan tehdä liiketoiminnan vaatimia muutoksia, kertoo siivoustoimenpäällikkö Anne Olenius hotellioperaattori Sokotel Oy:stä. Hän vastaa kahdenkymmenenyhden Sokos Hotellin siivoustoiminnasta Suomessa yhteistyössä kolmen eri siivouspalveluliikkeen kanssa.

Henkilöt kuvassa vasemmalta oikealle: Siivoustoimenpäällikkö Anne Olenius, siivoustiimin palveluohjaaja Annu Ukkonen ja palveluesihenkilö Inga Januskevitsute.

Kerroshoitajien työkielenä englanti

SOL Palvelut Oy aloitti Tornin siivouksen keväällä 2022. Hotellin kansainväliseen ilmapiiriin sopii hyvin se, että lähes kaikki kerroshoitajat ovat ulkomaalaistaustaisia ja tiimin työkielenä on englanti.

– Tiimissämme työskentelee toistakymmentä kerroshoitajaa ja kaksi palveluohjaajaa, kertoo SOL Palveluiden palveluesihenkilö Inga Januskevitsute. Hänen vastuullaan on Tornin lisäksi myös lähistöllä sijaitseva Solo Sokos Hotel Helsinki. Iltapäivystystä lukuun ottamatta Tornin tilat siivotaan päiväsiivouksena maanantaista sunnuntaihin aamukuudesta lähtien. Henkilökunnan vaihtuvuus on ollut Januskevitsuten mukaan pientä:

Työntekijämme ovat ylpeitä Sokos Hotel-ketjun brändistä ja Tornin kauniista, perinteikkäistä tiloista.

Palveluliikkeen henkilöstö asioi päivittäisessä työssään hotellipäällikön kanssa ja Oleniukseen otetaan yhteyttä esimerkiksi hyönteistorjuntaan ja palvelusopimukseen liittyvissä kysymyksissä:

– Tehtäväni on koordinoida muun muassa siivousliiketoiminnan tasapuolisuutta yhtiömme eri hotellien ja siivousliikkeiden välillä, Olenius selvittää.

Siivoustiimin palveluohjaaja Annu Ukkonen jättää hotellivieraille juotavaksi puhdasta hanavettä.

Palvelua kansainvälisten asiakkaiden tarpeisiin

Hotelli Tornin tilat siivotaan Sokos Hotel -ketjun käytössä olevan yleisen palvelukuvauksen mukaisesti lukuun ottamatta eräitä kerroshoitoon liittyviä käytäntöjä:

– Tornin palvelukonsepti on suunniteltu kansainvälisten asiakkaiden tarpeisiin. Täällä pidempään asuvien huoneet siivotaan joka päivä ja liinavaatteet vaihdetaan kolmen päivän välein tai silloin, jos pyyhe on jätetty lattialle, Olenius kertoo.

Julkisuudessa on puhuttu paljon erityisesti Pariisia riivaavasta ludeongelmasta. Oleniuksen mukaan tuholaisia on tavattu silloin tällöin myös Tornissa, sillä luteet kulkeutuvat helposti asiakkaiden mukana paikasta toiseen. Sokos Hotellien tuholaistorjunnassa on vakiintunut toimintamalli:

– Kyse on asiakkaiden ja henkilöstön turvallisuudesta sekä hotellin maineesta. Selvitämme kaikki tuholaisepäilyt yhdessä tuholaisten torjuntaan erikoistuneen yhteistyökumppanimme kanssa ja teemme tiloissa kulloinkin tarvittavat toimenpiteet, Olenius kertoo ja toteaa, että onneksi asiassa on toistaiseksi päästy vähällä.

– Kerroshoitajat tarkkailevat siivouksen yhteydessä jatkuvasti, onko vuodevaatteissa tai muualla huoneessa merkkejä tuholaisista. He pyydystävät myös kaikki ulkoa tulleet ötökät tunnistusta varten, kertoo siivoustiimin palveluohjaaja Annu Ukkonen SOL Palveluista. Hänen mukaansa asiakkaat reagoivat hyvin herkästi jopa leppäkerttuun, jos sellainen löytyy huoneesta.

Hotellin uudistus on tehty alkuperäistä tyyliä kunnioittaen. Sekä Tornin että Kyllikin puolella on joitakin huoneita, joiden kylpyhuoneissa on kylpyamme. Kaikissa huoneissa on pöydällä tarjotin, jossa on vesikarahvi ja pari lasia:

– Niiden tarkoituksena on rohkaista asiakkaita vesijohtoveden käyttöön. Monet kansainväliset asiakkaamme ovat olleet yllättyneitä siitä, että suomalainen hanavesi on niin puhdasta ja hyvän makuista, Olenius kertoo.

Hotelli Tornissa pidempään asuvien huoneet siivotaan päivittäin ja lakanat vaihdetaan kolmen päivän välein.

Tarvikkeet löytyvät läheltä

Hotelli Tornissa on 154 huonetta, joista 42 sijaitsee 1980-luvulla kiinteistöön liitetyn jugendosan Kyllikin puolella. Kiinteistössä on viisi sellaista kerrosta, joissa on ainoastaan neljä huonetta per kerros. Käytössä on neljä hissiä, mutta Tornin ja Kyllikin liitoskohdassa on porrasaskelmia, jotka estävät liikkumisen niiden välillä kerrosvaunujen kanssa.

Tiloissa on kaikkiaan 42 siivouskomeroa, joiden täyttämisestä palveluohjaajat huolehtivat. Erikoisuutena mainittakoon, että yhden siivouskomeron ovi on poikkeuksellisen kapea, vain 34 senttimetriä leveä, vaikka sen takana oleva tila on normaalin kokoinen.

Siivouksessa tarvittavat tarvikkeet löytyvät läheltä, mutta siivoustyön organisointi vaatii esihenkilöiltä paljon ammattitaitoa ja suunnittelua. Vanhassa kiinteistössä siirtyminen paikasta toiseen voi viedä yllättävän paljon aikaa:

– Huoneet vapautuvat aamupäivällä vähitellen niin, että siivouksen ruuhka-aika on kello kahdentoista ja viidentoista välillä. Pyrimme järjestelemään työt siten, että siivousaika ei kuluisi kulkemiseen kerroksesta ja tilasta toiseen, Ukkonen kertoo ja antaa joitakin esimerkkejä siivousta hankaloittavista rakenteista:

– Hissillä pääsee kahdenteentoista kerrokseen, josta käsin siivoamme ylimmän kerroksen Ateljee-baari niin, että viemme siivousvälineet sinne kapeissa kierreportaissa. Kyllikin puolella olevaan veräjähissiin puolestaan mahtuu pyykkirullakko, mutta ei enää kerroshoitaja, vaan hän kulkee kerrosten välit portaita pitkin.

Januskevitsute ja Ukkonen sanovat, että kiinteistössä toimitaan sen vaatimalla tavalla. Hotelli Tornissa liikkumista hankaloittavien rakenteiden vastapainona ovat upeat tilat ja vasta uusitut pinnat:

– Pintojen puhtaanapidon kannalta täällä ei ole erityisiä haasteita. Ainoastaan eräässä portaikossa olevan vaalean kivilattian puhdistukseen jouduimme aluksi etsimään oikeaa menetelmää. Ratkaisuksi löytyi Twister timanttilaikka, Januskevitsute kertoo.

---------------------

Haluatko lukea lisää?

Artikkeli on julkaistu Puhtausala-lehdessä 3/2024. Pääset lukemaan lisää mielenkiintoisia artikkeleita tilaamalla Puhtausala-lehden kotiisi tai työpaikalle näin: 

  1. Liity Puhtausala ry:n jäseneksi.
  2. Tilaa lehti ilman jäsenyyttä. 
  3. Osta digitaalinen näköislehti verkkokaupastamme.​​​​
Puhtausala ry